جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اخبار 15 آبان 1399 - 4 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

بهبود وضعیت بازار سرمایه با پیروزی بایدن

یک کارشناس بازار سرمایه با بیان این که در صورت پیروزی بایدن در انتخابات آمریکا، روند تغییرات برای همه صنایع در درازمدت مثبت خواهد بود، عنوان کرد: اگر بایدن از سیاست‌های سختگرانه ترامپ در قبال ایران عقب‌نشینی کند، قیمت سهام همه گروه‌های فعال در عرصه بورس در بلندمدت وضعیت بهتری پیدا خواهند کرد و بازار سرمایه جو آرام‌تری را به دلیل کاهش تورم ناشی از نوسان نرخ دلار تجربه می‌کند.

به گزارش فولادبان؛ در ساعت‌های ابتدایی صبح دیروز، تقویت احتمال پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات آمریکا باعث ایجاد هیجانی در تالار شیشه‌ای بورس شد و شاخص کل رشد چشمگیری را نسبت به هفته‌های گذشته تجربه کرد. در این میان، کارشناسان بازار سرمایه معتقدند رشد قیمت دلار در ساعت‌هایی که پیروزی مجدد ترامپ در انتخابات آمریکا بسیار محتمل به نظر می‌رسید، موجب بالا رفتن نماگر اصلی بورس و بخصوص افزایش قابل توجه قیمت سهم‌های فلزی، پالایشی و محصولات شیمیایی شد.

اما امروز که مشخص شد جو بایدن، نامزد دموکرات‌ها در انتخابات آمریکا یک گام بیشتر با پیروزی فاصله ندارد، بسیاری از قیمت‌ها در بازارهای مالی کشور افت کردند و در این میان، دلار و سکه نیز با کاهش قابل توجهی مواجه شدند. این مسائل ثابت می‌کند که متاسفانه هر گونه تغییری در نتیجه انتخابات آمریکا می‌تواند تأثیری مستقیم روی سرنوشت اقتصاد کشور ما داشته باشد و طبیعتا بازار سرمایه ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست.

همایون دارابی، کارشناس بازار سرمایه درباره تاثیر نتایج انتخابات ایالات متحده بر شرایط آینده بورس به فولادبان توضیح داد: در صورت پیروزی بایدن در انتخابات آمریکا، روند تغییرات برای همه صنایع در درازمدت مثبت خواهد بود، البته این اتفاق مستلزم عقب‌نشینی بایدن از سیاست‌های سختگرانه ترامپ در قبال ایران است. اگر این اتفاق رخ دهد، طبیعتا قیمت سهام همه گروه‌های فعال در عرصه بورس در بلندمدت وضعیت بهتری پیدا خواهند کرد و بازار سرمایه جو آرام‌تری را به دلیل کاهش تورم ناشی از نوسان نرخ دلار تجربه می‌کند. در نتیجه، در صورت پیروزی بایدن و کاهش فشارهای حداکثری آمریکا بر اقتصاد ایران می‌توان انتظار داشت اغلب سهم‌های بورس در بلندمدت رشد کنند.

وی با اشاره به وقایع روز گذشته بازار سرمایه در ساعت‌هایی که احتمال پیروزی ترامپ تقویت شده بود، ادامه داد: صبح دیروز شاهد آن بودیم هنگامی که خبر پیش افتادن ترامپ در رقابت انتخابات ریاست جمهوری شنیده شد، برخی سهم‌های اصلی بورس رشد قیمت شدیدی را تجربه کردند و البته نرخ طلا، سکه و ارز هم رشد چشمگیری داشتند، اما از عصر دیروز انتشار اخباری مبنی بر افزایش احتمال پیروزی بایدن در انتخابات آمریکا، شرایط بازار ارز و طلا را به طور کامل تغییر داد و ممکن است بازار سرمایه نیز تا نهایی شدن تکلیف انتخابات آمریکا در کوتاه‌مدت دچار نوساناتی شود.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: اگر بایدن در انتخابات آمریکا پیروز شود، می‌توانیم امید داشته باشیم که شاهد پایانی بر یک‌جانبه‌گرایی و همچنین سیاست‌های تهاجمی ایالات متحده در قبال ایران و سایر کشورها باشیم. در چنین شرایطی، به نظر می‌رسد که اقتصاد جهان نیز تا حدود زیادی شکوفا شود؛ چراکه ترامپ در سیاست‌های خود هیچ‌گونه همکاری را با کشورهای دیگر جهان را در نظر نمی‌گیرد و اقتصادی سرکوبگرانه را در دستور کار خود قرار می‌دهد.

دارابی با تاکید بر تاثیر منفی انتخاب مجدد ترامپ بر بازار سرمایه ایران در بلندمدت تصریح کرد: سنگین‌تر شدن تحریم‌ها، برخوردهای خشن و فشارهای بیشتر به اقتصاد کشور از مشکلات اجتناب‌ناپذیر بازارهای مالی ایران از جمله بازار سرمایه در صورت انتخاب دوباره ترامپ خواهد بود؛ اما پیروزی بایدن می‌تواند به بازگشت آمریکا به فرآیندهایی مانند برجام ختم شود؛ هرچند سیاست‌های کلی آمریکا از دکترین نسبتا ثابتی پیروی می‌کند و کمتر مشاهده می‌شود که یک رئیس‌جمهور بتواند اساس سیاست‌ها را به طور جدی تغییر دهد، اما به هر حال تغییر شیوه مواجهه با ایران از سوی آمریکا می‌تواند آثار مهمی روی اقتصاد کشور ما داشته باشد.

وی در ادامه با اشاره به نقش ترامپ در وخیم‌تر شدن وضعیت اقتصاد ایران گفت: در صورت پیروزی بایدن می‌توانیم امیدوار باشیم که او قاعده‌های بین‌المللی را بر سر جای خود بازگرداند و همین مسئله باعث خواهد شد که چند دورنما برای اقتصاد کشور به وجود بیاید؛ از جمله این دورنماها نیز می‌توان به کمتر شدن فشار تحریم‌ها، تشدید تبادلات تهاتری و همکاری بیشتر با کشورهای فعال در زمینه صنعت اشاره کرد.

دارابی کاهش تحریم‌ها از سوی آمریکا را دارای آثار مناسبی بر اقتصاد ایران دانست و عنوان کرد: اگر بایدن به عنوان رئیس جمهور آمریکا انتخاب شود، به طور کلی جوی آرام‌تر در بازارهای کشور ما به وجود می‌آید و می‌تواند فرصتی برای ما باشد تا سیاست‌های اقتصادی خود را در فضایی آرام‌تر جلو ببریم.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors