جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اخبار 05 خرداد 1403 - 3 هفته پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

توافق وزارتخانه‌های صمت و نیرو برای تامین برق صنایع/ خاموشی صنایع آغاز شد!

تأمین برق پایدار صنایع در فصل تابستان همچنان یکی از مشکلات عمده این حوزه است. با وجود نشست‌های سالانه وزارتخانه‌های صمت و نیرو برای مدیریت مصرف برق، صنایع با مشکل تأمین برق مواجه هستند. ناترازی در تولید و مصرف، تصمیمات متفاوت دو وزارتخانه و عدم سرمایه‌گذاری کافی ازعوامل مؤثر در این چالش‌ها هستند

توافق وزارتخانه‌های صمت و نیرو برای تامین برق صنایع/ خاموشی صنایع آغاز شد! اخبار

به گزارش فولادبان، تأمین برق پایدار صنایع مسئله‌ای مهم برای افزایش تولید و پیشرفت کشور محسوب می‌شود. یکی از مشکلاتی که صنایع هر ساله با آن رو‌به‌رو هستند، مشکل تأمین برق در تابستان و تأمین گاز در زمستان است.

امسال هم مانند گذشته، مشکل تأمین برق پایدار برای صنایع وجود دارد.طبق اخبار منتشرشده از سوی ایلنا، وزارت صمت و نیرو برای تحقق شعار سال و همینطور برای تأمین برق پایدار در چهار ماه گرم سال، با یک‌دیگر توافق کردند.

این همکاری، با هدف مدیریت مصرف برق پایدار صنایع و کاهش محدودیت‌های انرژی برق تحویلی به صنایع به نسبت سال گذشته صورت گرفته است.

با وجود همکاری دو وزارتخانه و برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده صنایع همچنان مشکل تأمین برق دارند. مواردی همچون نا‌ترازی در تولید و مصرف، عدم سرمایه‌گذاری دولت و بخش خصوصی، احداث نشدن نیروگاه‌ انرژی‌های تجدید‌پذیر و … باعث شده صنایع در تأمین برق پایدار  با مشکل مواجه شوند.

حمیدرضا صالحی، دبیر سندیکای صنعت برق ایران، در گفت‌وگو با تجارت‌نیوز درباره نشست برگزار شده بین وزارت صمت و نیرو گفت: هر ساله وزارت نیرو و صمت هنگام نزدیک شدن به فصل گرما، نشست‌هایی برگزار می‌کنند. این نشست‌ها با هدف مدیریت و برنامه‌ریزی برای خاموشی‌های احتمالی برگزار می‌شود تا صنایع از میزان برقی که توسط وزارت نیرو دریافت می‌کنند و زمان‌های خاموشی اطلاع داشته باشند.

چه عواملی در کمبود برق صنایع تأثیر‌گذار است؟

صالحی درباره عواملی که باعث می‌شود با وجود برنامه‌ریزی، صنایع همچنان مشکل کمبود برق پایدار داشته باشند اظهار کرد: ناترازی در تولید و مصرف ازعوامل تاثیر‌گذار در این زمینه است. چراکه باید توسط دولت یا بخش خصوصی برای حل این مشکل، سرمایه‌گذاری می‌شد. از طرفی اقدامی برای بهینه‌سازی مصرف صنایع و حتی مصارف خانگی  انجام نشده است. علت این موضوع هم واقعی نبودن قیمت برق است. زیرا پایین بودن قیمت برق، باعث ورود کارخانه‌هایی با مصرف برق بالا به صنایع شده است. هزینه سرمایه‌گذاری برای بهینه کردن این صنایع، از هزینه مصرف برق این صنایع بیشتر است

وی درباره اقدامات دولت در راستای پرداخت قیمت واقعی برق از سوی صنایع عنوان کرد: دولت  اقداماتی در راستای محاسبه واقعی قیمت برق انجام داده است. یکی از این اقدامات اعمال ماده ۱۶ قانون جهش تولید دانش‌بنیان «تأمین برق صنایع» است. براساس این ماده، صنایعی که بیش از یک مگاوات برق مصرف می‌کنند موظفند یک درصد از برق مورد نیاز خود را با احداث نیروگاه‌ه انرزی‌های تجدید‌پذیر تأمین کنند. این روند باید تا پایان سال پنجم به پنج درصد برسد.  در حال حاضر، صنایع فولاد و سیمان، با استقبال از این طرح، اقدام به احداث نیروگاه انرژی‌های تجدید‌پذیر کردند. اقدام دیگر دولت در این راستا تعیین قبوض برق با قیمت بالاتر است. این مسیر‌ها منجر به محاسبه قیمت واقعی برق می‌شود.

وی درباره محاسبات قیمت گاز خاطر‌نشان کرد: محاسبه قیمت گاز هم باید در بودجه قرار بگیرد. برای اینکه یک اقدام اساسی در این حوزه صورت بگیرد، در ابتدا باید به قیمت گاز توجه شود. زیرا توجه به واقعی محاسبه شدن قیمت گاز می‌تواند بر محاسبه واقعی قیمت برق هم تأثیر بگذارد. علاوه بر این، با محاسبه واقعی قیمت گاز می‌توان هم در گاز و هم در برق صرفه‌جویی کرد و مدل‌های جدیدی برای افزایش تولید در گاز و برق طراحی کرد.

کار‌گروه‌های مشترک، مشکل ناترازی برق را حل نمی‌کند

صالحی درباره تشکیل کارگروه‌های مشترک بین دو وزارتخانه و تأثیر آنها در حل شدن مشکل برق صنایع توضیح داد: این کارگروه‌ها معمولا برای هماهنگی شهرک‌ها و واحد‌های صنعتی شکل می‌گیرد. ولی به طور جامع مشکل ناترازی حل نمی‌شود. مؤثر بودن کارگروه‌ها در حل مشکل برق صنایع، مستلزم سرمایه‌گذاری در تولید و بهینه‌سازی در مصرف است که باید از ابزار‌ها و روش‌های جدید در این صنعت اسنفاده شود.

دبیر سندیکای صنعت برق در پاسخ به این پرسش که کاهش محدودیت‌های انرژی برق تحویلی به صنایع به نسبت سال گذشته کاهش یافته است. این کاهش چه تأثیری بر صنایع دارد؟ تشریح کرد: این موضوع از دو منظر قابل بررسی است. یک منظر وزارتخانه‌ها هستند که با تشکیل جلسات مختلف، جدول‌هایی را برای تعیین محدودیت‌های صنایع تدوین می‌کنند. اینگونه میزان برق مصرفی و همینطور خاموشی‌های احتمالی صنایع در فصل گرما مشخص می‌شود. در سوی دیگر این ماجرا، صاحبان صنایع قرار دارند. به‌عنوان مثال، آنها ادعا می‌کنند که در سال گذشته تنها دو روز در هفته برق نداشتند، اما امسال این قطعی برق به سه روز در هفته افزایش یافته است. صاحبان صنایع بر این باورند که کمبود برق باعث توقف تولید آن‌ها شده است. البته، توقف تولید ممکن است به دلایلی نظیر کمبود قطعات، حوادث غیرمترقبه و … رخ داده باشد. وزارتخانه‌ها نیز با ارائه دلایل خود، مسئولیت این اتفاق را نمی‌پذیرند. در مقابل، صاحبان صنایع معتقدند که با داشتن برق کافی، قادر به تولید و صادرات بیشتری خواهند بود. در اینجا دو روایت وجود دارد و هر دو طرف باید این موضوع را تصدیق کنند.امید است امسال برق بیشتری در اختیار صنایع قرار بگیرد و صنایع هم تولید و صادرات مناسبی داشته باشند.

تفاوت اولویت‌ها، چالش تأمین برق پایدار صنایع

او درباره چاش‌های این دو وزراتخانه برای همکاری عنوان کرد: در این حوزه چالش‌های مختلفی وجود دارد. یکی از این چالش‌ها بحث سرمایه‌گذاری است. چرا‌که بیشتر سرمایه‌گذاری‌ها برای صرفه‌جویی در مصرف گاز صورت می‌گیرد. چالش دیگر این حوزه  متفاوت بودن اولویت این دو وزارتخانه است. از یک طرف صنایع به برق بیشتری برای افزایش تولید و افزایش  صادرات احتیاج دارند.  طرف دیگر وزارت نیرو است که اولویت وزارت نیرو، تأمین برق خانگی است. تا در فصل گرما مکان‌هایی نظیر خانه‌ها، مغازه‌ها، مساجد، مدارس و … خاموشی نداشته باشند.

ادغام، راه حل مشکلات تأمین برق پایدار

دبیر سندیکای صنعت برق  درباره متفاوت بودن تصمیم‌گیری در نهاد‌های متولی اظهار کرد:  تصمیم‌گیری نهاد‌هایی نظیر نیرو و نفت در مواردی با یک‌دیگر متفاوت است. باید نهادی تحت عنوان وزارت انرژی وجود داشته باشد تا هم مشکل تأمین گاز و هم مشکل تأمین برق رفع شود.

او درباره ادغام سازمان بهینه‌سازی برق« ساتبا» و سازمان بهینه‌سازی سوخت تشریح کرد: سازمان بهینه‌سازی برق که تحت نظارت وزارت نیرو فعالیت می‌کند و سازمان بهینه‌سازی سوخت که زیر نظر وزارت نفت است، هر دو می‌توانند نقش مهمی در بهینه‌سازی ایفا کنند. با این حال، این دو سازمان تحت نظارت نهادهایی هستند که تمایلی به حرکت در این مسیر ندارند. بنابراین، اگر این دو نهاد ادغام شده و تحت نظارت نهاد ریاست‌جمهوری قرار گیرند، سازمان متولی بهینه‌سازی سوخت کشور ایجاد خواهد شد. به این ترتیب، پروژه‌های بهینه‌سازی نیز به شکل مؤثرتری انجام خواهند شد

این فعال بخش خصوصی درباره  مشکلات صنایع در اثر تأمین نشدن برق مورد نیاز آنها تصریح کرد: بسیاری از صنایع نظیر پتروشیمی، فولاد، سیمان و … در زمستان مشکل تأمین نشدن گاز و در تابستان مشکل تأمین نشدن برق دارند.  این موضوع، بر کاهش تولید، خدمات، صادرات و … تأثیر می‌گذارد.  علاوه بر موارد ذکر شده، در ایران میلیون‌ها نفر سهام‌دار صنایع هستند. تأمین نشدن برق پایدار صنایع باعث  کاهش درآمد و افت سهام می‌شود.

راهکار‌هایی برای تأمین برق صنایع

صالحی برای تأمین برق مورد نیاز صنایع پیشنهاد داد: راهکار‌های مختلفی برای حل مشکل تأمین برق صنایع وجود دارد. راهکار‌هایی نظیر احداث نیرو‌گاه‌های انرژی‌های تجدید‌پذیر، شروع بیهینه‌سازی صنایع، سرمایه‌گذاری در این حوزه، ادغام سازمان بهینه‌سازی برق و سوخت، ادغام وزات نفت و نیرو و تشکیل وزارت انرژی می‌تواند بر حل شدن مشکل برق صنایع تأثیر مثبت بگذارد.

براساس این گزارش، تآمین برق صنایع، یک امر مهم محسوب می‌شود. چراکه تأمین نشدن برق صنایع در کاهش تولید، صادرات، درآمد و کاهش سهام این صنایع تأثیر‌گذار است. بنابراین، دولت باید در راستای تأمین برق صنایع، تشویق صنایع به احداث نیروگاه‌ انرژی‌های تجدیدپذیر، دادن تسهیلات مختلف به صنایع و سرمایه‌گذاری در این حوزه تلاش کند تا صنایع و تولید کشور، به سمت رشد و پیشرفت حرکت کنند.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors