اثر روانی تحریم‌ها در صورت پیروزی مجدد ترامپ تشدید می‌شود

یک کارشناس حوزه پولی و بانکی با تاکید بر این که روی کار آمدن مجدد ترامپ حداقل برای کوتاه‌مدت اثر منفی بسیار شدیدی بر اقتصاد ایران خواهد گذاشت، تصریح کرد: در صورت پیروزی مجدد ترامپ به نظر نمی‌آید که آمریکا بتواند اثر واقعی تحریم‌ها را از حد کنونی شدیدتر کند، ولی بازهم نمی‌توان گفت اثر روانی تحریم ها بر اقتصاد ایران به حد نهایی خود رسیده است.

به گزارش فولادبان؛ در حالی که کمتر از یک روز تا مشخص شدن نتایج اولیه انتخابات آمریکا باقی مانده است، فعالان بازارهای داخلی همگی منتظرند که ببینند بالاخره دونالد ترامپ مستاجر کاخ سفید می‌ماند یا جو بایدن دموکرات جای او را می‌گیرد؟ این پرسش در روزهای اخیر بازارهای کشورمان را در سردرگمی عجیبی فرو برده و نوسانات عجیب قیمت ارز، سکه، فولاد، سهم‌های اصلی بورس و … همگی حاکی از گیجی فعالان بازار است. البته در این شرایط، بسیاری از بازاریان ترجیح داده‌اند که تا روشن شدن شدن تکلیف انتخابات آمریکا صبر کنند و از خرید و فروش دست نگه دارند.

البته این که چرا اقتصاد کشور ما به این حد شرطی شده که تغییر کلیددار کاخ سفید این چنین می‌تواند روی آن اثر بگذارد، بحثی علی حده است؛ اما فولادبان در تلاش است تا در اندک روزهای باقیمانده تا اعلام نتایج اولیه انتخابات آمریکا، در گفت‌وگو با تحلیلگران اقتصادی و سیاسی تاثیر نتیجه این انتخابات را بر بازارهای مختلف ایران و جهان بررسی کند.

کامران ندری، کارشناس حوزه پولی و بانکی در این‌باره در گفت‌وگو با خبرنگار تاکید کرد که براساس بیشتر پیش‌بینی‌ها پیروزی بایدن در انتخابات آمریکا می‌تواند اثر روانی مثبتی حداقل به صورت کوتاه‌مدت بر اقتصاد ایران داشته باشد. وی در توضیح بیشتر گفت: قطعا برداشته شدن فشارهای روانی ناشی از اعمال تحریم‌های مضاعف از اقتصاد ایران، می‌تواند شرایط بازار ارز و طلا را حداقل به صورت روانی کمی بهبود ببخشد و به نظر می‌رسد در کوتاه‌مدت باید شاهد کاهش نرخ‌ها در این دو بازار داخلی باشیم. البته این اتفاق صرفا به صورت موقت و تا زمانی که برنامه‌های آقای بایدن در رابطه با ایران به طور کامل مشخص شود، رخ خواهد داد.

ندری در ادامه نیز این‌طور توضیح داد که روی کار آمدن مجدد ترامپ حداقل برای کوتاه‌مدت اثر منفی بسیار شدیدی بر اقتصاد ایران خواهد گذاشت. او در این‌باره گفت: انتخاب مجدد آقای ترامپ یعنی تداوم حرکت اقتصاد ایران در همین مسیری که در دو سه سال گذشته آن را تجربه کرده‌ایم.

این کارشناس حوزه پولی و بانکی تصریح کرد: تداوم ریاست جمهوری ترامپ هم به لحاظ روانی و هم به صورت عملی اثری منفی روی اقتصاد ایران می‌گذارد. در سال‌های اخیر نیز دیده‌ایم که دولت ترامپ تا جایی که توان داشته، فشار حداکثری خود را بر اقتصاد ایران تحمیل کرده است.

وی افزود: ترامپ تا کنون بیشترین فشاری را که ممکن بوده، بر اقتصاد ایران وارد کرده است و نتیجه آن هم ایجاد رکود شدید تورمی در اقتصاد ما و افت قابل ملاحظه سطح رشد اقتصادی ایران است. حال اگر همین روند ادامه پیدا کند، اقتصاد ما بازهم کوچکتر میشود و شرایط زندگی نیز برای مردم سخت‌تر خواهد شد.

ندری با تاکید بر این که آمریکا در حال حاضر حد نهایی تحریم‌های ممکن را بر اقتصاد ایران تحمیل کرده است، ادامه داد: به نظر نمی‌آید که آمریکا بتواند اثر واقعی تحریم‌ها را از حد کنونی شدیدتر کند، ولی بازهم نمی‌توان گفت اثر روانی تحریم ها بر اقتصاد ایران به حد نهایی خود رسیده است و احتمالا در صورت تداوم ریاست جمهوری ترامپ شاهد سخت‌تر شدن فشارهای روانی خواهیم بود.

در مجموع به نظر می‌رسد نشستن دوباره ترامپ روی صندلی ریاست جمهوری آمریکا به نوعی مترادف با از بین رفتن امیدی است که برخی فعالان بازار به روی کار آمدن بایدن دارند و همین مساله می‌تواند اثر روانی شدیدی را حداقل در کوتاه‌مدت به اقتصاد کشور وارد کند و موجب افزایش افسارگسیخته نرخ ارز و سایر کالاها از جمله محصولات فولادی شود.

ضمن این که در بلندمدت نیز با توجه به این که آمریکا در دولت دوم ترامپ هم سیاست فشار حداکثری خود را ادامه خواهد داد و همچنین بعید است که در آن شرایط، ایران به این زودی‌ها راضی به مذاکره شود، پس با وجود این که تحریم‌های آمریکا به حد نهایی خود رسیده است، در دولت بعدی ترامپ نیز اعمال هر نوع فشار، تحریم یا تنش جدید می‌تواند قیمت ارز را در ایران بر اثر جو روانی ایجادشده و با هدایت دلالان بازارهای داخلی یک پله بالاتر ببرد.

اما اگر بایدن رئیس‌جمهور آمریکا شود، در کوتاه‌مدت قطعا نرخ ارز در ادامه مسیر کاهشی چند هفته اخیر (البته به جز دو روز گذشته) حرکت خواهد کرد و در بلندمدت هم با توجه به این که دولت او چه زمانی و به چه نحوی با ایران به توافق خواهد رسید و چه مسیری در این مدت طی خواهد شد، قیمت ارز و طبیعتا شرایط کلی اقتصاد ایران نوسانات متعددی را تجربه می‌کند.

البته نباید از این نکته نیز غافل شد که اگر در یکی دو روز آینده بایدن به عنوان پیروز انتخابات معرفی شود، بعید است که دونالد ترامپ به این راحتی‌ها به او اجازه بدهد که به کاخ سفید راه پیدا کند و درگیری‌ها و تنش‌های سیاسی بعد از انتخابات در آمریکا می‌تواند تمام بازارهای جهانی از جمله بازار ارز و فولاد داخلی ایران را به شدت تحت تاثیر قرار دهد.

 

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *