برنامه آژانس بین‌المللی انرژی برای کاهش آلایندگی صنعت فولاد جهان

آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد که صنعت فولاد تا سال 2050 در راستای کاهش آلایندگی‌های زیست‌محیطی، با تکیه بر پیشرفت‌های تکنولوژیکی، بازیافت قراضه آهن و جذب کربن، میزان آلایندگی‌ها را تا 50 درصد کاهش خواهند داد و با وجود رشد استفاده از سوخت‌های هیدروژنی انتظار می‌رود سهم بالای مصرف زغال‌سنگ همچنان ادامه پیدا کند.

به گزارش فولادبان به نقل از S&P Global، آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش نقشه راه فناوری آهن و فولاد Iron and Steel Technology Roadmap، پیش‌بینی کرده که تولید فولاد جهان تا سال 2030 بالغ بر 30 درصد رشد کند. این در حالی است که تولید فولاد جهان به علت شیوع کرونا در حال کاهش است به جز چین که با رشد تولید فولاد مواجه است.

صنعت فولاد سهمی 7 درصدی از آلایندگی‌های دنیا دارد و انتظار می‌رود رشد ظرفیت تولید فولاد، اگر با سیاست‌های زیست‌محیطی همراه نباشد، سبب خنثی شدن سایر اقتصاد جهانی برای کاهش آلودگی هوا شود.

آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرده که برای رسیدن به اهداف جهانی کاهش آلایندگی هوا، ضروری است میزان آلایندگی صنعت فولاد تا سال 2050 نصف شود و از آن پس این روند کاهش ادامه پیدا کند تا به صفر نزدیک شود.

آژانس بین‌المللی انرژی در سناریوی توسعه پایداری که طراحی کرده قصد دارد میزان تولید مستقیم دی‌اکسید کربن توسط صنعت فولاد را تا سال 2050 تا 60 درصد کم کند و به 0.6 تن دی‌اکسید کربن از هر تن فولاد خام کاهش دهد. هم‌اکنون این نرخ، 1.4 تن دی‌اکسید کربن به ازای تولید هر تن فولاد خام است. آژانس بین‌المللی انرژی انتظار دارد که میزان تولید دی‌اکسید کربن در صنعت فولاد تا سال 2070 تا 90 درصد کاهش یاد.

آژانس بین‌المللی انرژی هشدار داده که اگر اقدامات مقابله با آلایندگی صنعت فولاد انجام نشود، با رشد تولید فولاد در دنیا انتظار می‌رود میزان تولید گازهای آلاینده صنعت فولاد تا سال 2050 نسبت به رقم فعلی 7 درصد بیشتر شود به طوری که در آن سال بالغ بر 2.7 میلیارد تن دی‌اکسید کربن توسط صنعت فولاد تولید خواهد شد.

راهکار کاهش تولید دی‌اکسید کربن در صنعت فولاد، استفاده از سوخت‌های هیدروژنی به جای سوخت‌های فسیلی است؛ اما طبق پیش‌بینی آژانس بین‌المللی انرژی سهم سوخت‌های هیدروژنی از تولید فولاد دنیا تا سال 2050 حداکثر 15 درصد خواهد بود.

صنعت فولاد هم‌اکنون بزرگ‌ترین بخش مصرف‌کننده زغال‌سنگ در دنیا است به طوری که 75 درصد زغال‌سنگ جهان در این صنعت مصرف می‌شود. آژانس بین‌المللی انرژی انتظار دارد که استفاده از زغال‌سنگ در تولید فولاد جهان تا سال 2030 حدود 8 درصد و تا سال 2050 حدود 30 درصد کمتر شود.

شرکت ArcelorMittal که بزرگ‌ترین شرکت فولادسازی دنیا است وعده داده که تا سال 2050 تولید دی‌اکسید کربن در کارخانجات فولادسازی خود را به صفر برساند و به سمت سوخت‌های سبز حرکت کند.

سایر کارخانجات بزرگ فولادسازی اروپا هم وعده کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای داده‌اند.

 

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *