تحلیل روزانه بازار آهن پنجشنبه 24 آذر؛ گرانی دلار صادرات زنجیره معدن را افزایش داد

بررسی‌ بازار های مالی نشان می‌دهد بازار ارز و طلا در ایران همچنان رشد دارد.

دلار امروز بر همان پایه 38 هزار تومان کار خود را آغاز کرد و صبح امروز با قیمت 38 هزار و 800 تومان عرضه شد و بر اساس پیش بینی دیروز امروز دلار کانال 39 هزار تومان را فتح کرد.

نکته قابل توجه اینجاست که طلا و سکه نسبت به دیروز نوسان زیادی نداشتند که این موضوع نشان می‌دهد حباب در قیمت این کالاها وجود دارد. حباب سکه اکنون از دو میلیون تومان فراتر رفته است.

قیمت نیز 18 میلیون و 800 هزار تومان قیمت خورد و طلای 18 عیار نیز با نرخ یک میلیون و 700 هزار تومان در هر گرم عرضه می‌شود.

افزایش نرخ ارز با اینکه به معنای کاهش ارزش پول ملی است اما در آبان گذشته در حوزه معدن دستاورد خوبی داشته است. صادرات در بخش زنجیره معدن 15 درصد نسبت به اولین ماه پاییز رشد داشته و از مرز 1.93 میلیارد دلار گذشت.

کارشناسان پیشنهاد می‌دهند برای افزایش ارزش ریال نرخ بهره بین بانکی افزایش یابد. از سوی دیگر فدرال رزرو نرخ بهره را مجددا نیم درصد افزایش داد تا به ۴ و نیم درصد یعنی بالاترین نرخ بهره در ۱۵ سال گذشته برسد. ممکن است افزایش نرخ بهره با هدف کنترل تورم ادامه یابد. این موضوع ممکن است تامین مالی بنگاه های تولیدی را کمی افزایش دهد. البته این پیشنهاد برای ایران نیز مطرح شد اما بانک مرکزی حاضر به اجرای آن نیست.

انجمن فولاد ایران دیروز طی نامه ای از وزارت صمت درخواست کرد کف عرضه بسیار بالاست و تقاضا ندارد و در این موضوع تجدید نظر شود اما هنوز وزارت صمت به این درخواست پاسخی نداده است.

مسعود میرکاظمی رییس سازمان برنامه و بودجه دیروز اعلام کرد بودجه در دو مرحله به دست نمایندگان مجلس خواهد رسید. کارشناسان بر این باورند کسری بودجه دولت باعث می‌شود دولت برای پرداخت بودجه عمرانی دست بازی نداشته باشد. این موضوع بر رکود بازار مصالح ساختمانی و مقاطع فولادی تاثیر خواهد داشت. البته رییس جمهور اعلام کرد در زمینه وعده ساخت مسکن کوتاه نمی‌آید. حالا باید دید چه آینده درانتظار این وعده هاست.

سری به بازار فولاد چشم بادامی‌ها و ترک ها هم زدیم. قیمت محصولات فولاد در چین نیز روند صعودی داشته و ترکیه نیز وضعیت مناسبی را طی می‌کند. شرکتهای چینی پس از تاثیرات مثبت کاهش محدودیت‌های کووید بر بازار اعلام کردند که قیمت پایه مقاطع بلند فولادی داخلی سفارش ماه ژانویه را تا ۴۰۰ یوآن (۵۷ دلار) به ازای هر تن افزایش خواهند داد.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *