جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اخبار 20 مهر 1399 - 4 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

بازار فولاد دوباره از سوراخ قیمت های دستوری گزیده نشود

با انتخاب وزیر صمت بعد از پنج ماه بلاتکلیفی، تحلیل های متفاوتی در مورد اولویت های این وزارتخانه در مدت کوتاه باقی مانده تا پایان عمر دولت دوازدهم وجود دارد. در سخنان رزم حسینی در مجلس تنها به یک جمله که برای ساماندهی بازار فولاد و جلوگیری از خام فروشی و صادرات محصولات نهایی برنامه مدونی دارم، بسنده شد؛ با توجه به مشکلات متعدد و پیچیده صنعت فولاد؛ فولادبان در گفتگو با فعالان این بازار به بررسی اولویت های وزارت صمت در حوزه فولاد پرداخته است.

وحید یعقوبی دبیر اجرایی انجمن فولاد کشور در گفت و گو با فولادبان  با اظهار تاسف از خالی بودن صندلی وزیر در وزارت صمت طی چند ماه گذشته؛ گفت:  چند ماهی وزارت خانه مربوط به فولاد بدون وزیر بود اما نه به آن معنا که متولی نداشت بلکه به شیوه سرپرستی اداره می شد و تا زمانی که به این شیوه امور اداره شود تصمیمات مقطعی و زودبازده خواهد بود اما با حضور وزیر حتما متولیان امر با قاطعیت بیشتر تصمیم خواهند گرفت.

دبیر اجرایی انجمن فولاد درباره اولویت های پیش روی رزم حسینی افزود: در حال حاضر وزیر باید در اولین قدم ساختار تصمیم گیری در این وزارتخانه در حوزه فولاد را  به نحوی اصلاح کند که مشکل های گذشته از جمله مصوبه های یک شبه و موقتی تکرار نشود.

یعقوبی با ارائه پیشنهاد تشکیل زنجیره فولاد تاکید کرد: تشکیل ستاد زنجیره فولاد با ترکیبی از نمایندگان وزارت خانه؛ انجمن فولاد؛ بورس کالا؛ سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان و بقیه ذی نفعان حوزه فولاد  که پیش از این هم در وزارت خانه مطرح بوده است می تواند پیشنهاد خوبی برای اصلاح روند تصمیم گیری ها باشد تا پس از آن هر تصمیمی درباره فولاد از این ستاد یا کیمته بیرون بیایید.

وی ادامه داد: این ستاد  باید هر هفته در جلسه ای مشکلات را ارزیابی کرده و راه حل ها را بررسی و مسائل را حل و فصل کند و هر هفته یک مشکل را از پیش روی صنعت فولاد بردارد.

یعقوبی با بیان اینکه  دو مشکل اساسی در تنظیم بازار فولاد وجود دارد؛ تاکید کرد: بخشنامه های متعدد و حتی متناقض کار را برای همه اعضاء زنجیره از تولیدکننده تا مصرف کننده و حتی ناظر سخت کرده و همین دخالت دولت در تعیین قیمت ها باعث خروج بازار از روند طبیعی خود شده است. تنظیم بازار به درستی انجام نمی شود چراکه دولت قصد کاهش قیمت به نفع مصرف کننده را دارد و تعریفش از تنظیم بازار همین است در صورتی که تنظیم بازار به معنای بهینه شدن بازار برای تولیدکننده و مصرف کننده  است تا هم صادرات انجام گرفته و هم نیاز داخل هم تامین شود.

دبیر اجرایی انجمن فولاد اولین کار برای تنظیم بازار را به رسمیت شناختن مکانیزم عرضه و تقاضا دانست و افزود: در بورس کالا دولت نباید به قیمت کاری داشته باشد و قیمت را از طریق کنترل عرضه و تقاضا دنبال کند که کنترل عرضه به معنای افزایش حجم عرضه است.

او ادامه داد: زمانی که از حدود 8 میلیون تن شمش فولادی تولید شده فقط 2.7 میلیون تن راهی بورس کالا شده باید پرسید مابقی آن به کجا رفته است؟ و این در حالی است که امکان داشت که سهم بورس کالا از این تولید افزایش یافته و بین 70 تا 80 درصد تولید را جذب خود کند.

یعقوبی تاکید کرد: مبحث مشکل و کمبود عرضه صرفا مختص شمش نبوده و در مقاطع طویل و ورق هم این معضل وجود دارد.

دبیر اجرایی انجمن فولاد با بیان اینکه تنظیم بازار باید از محصول نهایی آغاز شود؛ گفت: برخی از دوستان آدرس غلطی را به مسئولین وزارت صمت داده و آنهم تنظیم بازار از میانه زنجیره یعنی شمش بوده است  و این در حالی است که طبق قانون باید 60 درصد شمشی که در بورس کالا خریداری شده به صورت محصول نهایی در آن عرضه شود؛ اما در شش ماه نخست امسال تنها 35 درصد از آن عرضه شده است.

یعقوبی با بیان اینکه باید فکر اساسی برای تامین مواد اولیه تولیدکنندگان شمش القایی شود؛ افزود: در شرایطی که سهمیه ای برای مواد اولیه تولیدکنندگان شمش القایی در نظر گرفته شود تا آهن اسفنجی و قراضه مورد نیاز را با قیمت های پایین تر تهیه کنند؛ می توان آنها را ملزم به عرضه بخش قابل توجهی از تولید خود در بورس کالا کنند و در غیر این صورت در حال حاضر عرضه ای در بورس کالا انجام نمی شود و همین مسئله باعث ایجاد پرونده برای واحد های تولیدی شمش القایی می شود.

دبیر اجرایی انجمن فولاد با اشاره به مسئله نظارت بر تقاضا گفت : در مسئله تقاضا سامانه بهین یاب اصلاح شود تا هر واحد تولید فقط به اندازه نیاز خودش مواد اولیه در اختیار بگیرد؛ نظیر اتفاقی که پیش از این در معاونت صنایع وزارت صمت در مورد عرضه و تقاضای ورق افتاد و نتایج خوبی را هم به همراه داشت.

یعقوبی در پایان تاکید کرد: وزیر محترم صمت در دوره جدید مدیریت این وزارت خانه در کنار پرداختن به سه اولویت مهم در تنظیم بازار فولاد یعنی اصلاح نظام تصمیم گیری؛ به رسیمیت شناختن مکانیزم عرضه و تقاضا و نظارت بر تقاضا باید مسئله مهم توسعه صنعت فولاد و بحث اکتشاف و بهره برداری از منابع دست نخورده را با جدیت دنبال کند.

 

 

 

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors