پیش‌بینی تعادل در بازار سنگ‌آهن

خبرگزاری رویترز در تحلیلی به بررسی وضعیت آینده بازار سنگ‌آهن پرداخته است.
بازار سنگ آهن

به گزارش فولادبان، عامل تعیین قیمت سنگ‌آهن هم‌اکنون بین افزایش عرضه از سوی تولیدکنندگان و رشد بالای تقاضای چین که بزرگترین واردکننده این ماده معدنی است، قرار دارد.

بازگشت تولید سنگ‌آهن برزیل که دومین تولیدکننده بزرگ جهان است به سطح پیشین خود، در شرایط عادی، یک عامل منفی در بازار سنگ‌آهن تلقی می‌شود و باید سبب کاهش قیمت آن شود؛ اما در سال 2020، برنامه دولت چین برای تحرک بخشی به اقتصاد این کشور از طریق اجرای بسته محرک اقتصادی، عامل اثرگذار در بازار سنگ‌آهن است و این معادلات را به هم زده است.

قیمت شاخص سنگ‌آهن 62 درصد برای تحویل در شمال چین که توسط مؤسسه Argus اعلام می‌شود در 30 سپتامبر به 123 دلار در هر تن رسید.


مطالب مرتبط


هرچند این قیمت از رکورد 130 دلاری که 9 سپتامبر ثبت شد پایین‌تر است، اما همچنان نسبت به سال گذشته قیمت بالاتری محسوب می‌شود و ثابت می‌کند قیمت سنگ‌آهن از پایان سال 2019 تاکنون، 35 درصد بالا رفته و از اواخر مه تاکنون بالای 100 دلار باقی‌مانده به‌جز مدت کوتاهی که در اوایل ژوئن، زیر 100 دلار رفت.

محدودیت‌های اقتصادی که چین در سه‌ماهه اول سال 2020 برای مقابله با شیوع کرونا وضع کرد، سبب افت قیمت سنگ‌آهن شد اما از آن به بعد، شاهد رشد قوی سنگ‌آهن بوده‌ایم.

البته بخشی از دلیل گرانی سنگ‌آهن در سال جاری نگرانی‌ها نسبت به تولید برزیل بود و سپس نگرانی نسبت به صادرات سومین صادرکننده سنگ‌آهن جهان یعنی آفریقای جنوبی قرار داشت چراکه هر دوی این کشورها به شدت از ویروس کرونا آسیب دیده‌اند.

اما اکنون نشانه‌هایی وجود دارد که صادرات سنگ‌آهن برزیل در حال رسیدن به وضعیت قبل از شیوع کرونا است، به طوری که اطلاعات مؤسسه Refinitiv بیانگر صادرات 32.7 میلیون تن سنگ‌آهن از مقصد برزیل است.

اطلاعات رسمی البته چشمگیرتر است و بیانگر صادرات 37.86 میلیون تن سنگ‌آهن از برزیل در ماه سپتامبر است که 18.7 درصد نسبت به سپتامبر 2019 رشد نشان می‌دهد.

اطلاعات مؤسسه Refinitiv بیانگر کاهش اندک صادرات سنگ‌آهن برزیل در سپتامبر نسبت به آگوست است. در آگوست، برزیل 35.4 میلیون تن سنگ‌آهن صادر کرده بود. این ارقام در حالی است که در سه ماه اول سال 2020 صادرات سنگ‌آهن برزیل به حدود 21 میلیون تن در ماه افت کرده بود.

صادرات سنگ‌آهن آفریقای جنوبی هم در ماه سپتامبر به 5.5 میلیون تن رسید که بالاترین رقم صادرات ماهانه در سال 2020 محسوب می‌شود. این رقم، 48 درصد بیشتر از صادرات 3.7 میلیون تنی در ماه آوریل است.

صادرات سنگ‌آهن استرالیا که بزرگترین صادرکننده این ماده معدنی در جهان است، در ماه‌های اخیر باثبات بوده و اطلاعات Refinitiv نشان می‌دهد استرالیا در ماه سپتامبر 75.4 میلیون تن سنگ‌آهن صادر کرد در حالی که در جولای 72.9 میلیون تن و در آگوست 73.4 میلیون تن سنگ‌آهن صادر کرده بود.

در بخش تقاضای سنگ‌آهن، اشتهای چین برای واردات همچنان در سطح بالا قرار دارد و اطلاعات Refinitiv نشان می‌دهد این کشور در ماه سپتامبر 96.1 میلیون تن سنگ‌آهن وارد کرده است.

آمار رسمی گمرک چین هنوز منتشر نشده اما احتمالاً بیش از آمار Refinitiv است زیرا آمار گمرک چین شامل واردات زمینی از کشورهای همسایه همچون روسیه و مغولستان هم هست اما آمار Refinitiv فقط واردات با کشتی را شامل می‌شود.

در هشت ماه نخست سال 2020 آمار گمرک چین نشان می‌دهد که این کشور 759.91 میلیون تن سنگ‌آهن وارد کرده که 11 درصد بیش از رقم سال 2019 است.و در اثر رشد واردات سنگ‌آهن، تولید فولاد چین هم رشد کرد و در ماه آگوست به رکورد 94.85 میلیون تن رسید.


مطالب مرتبط


در حالی که اقتصاد جهانی همچنان در حال دست و پنجه نرم کردن با ویروس کرونا است، به نظر می‌رسد اقتصاد چین به خوبی به رونق V شکل دست یافته است. شاخص مهم مدیران خرید صنعت در چین در ماه سپتامبر به 51.5 واحد افزایش یافت که بیانگر وضعیت مطلوب چشم‌انداز اقتصادی کشور از نگاه فعالان اقتصادی است.

تنها نگرانی درباره بازار فولاد و سنگ‌آهن، کاهش حاشیه سود تولید فولاد در چین به علت گران شدن سنگ‌آهن است.

بر اساس گزارش S&P Global Platts، حاشیه سود تولید میلگرد در چین در اوایل سپتامبر به هر تن 19.83 دلار کاهش یافت که کمترین رقم حاشیه سود و تقریباً نصف ماه آگوست بود.

کاهش حاشیه سود تولید فولاد و احتمال رکود فصلی در بخش ساخت‌وساز در زمستان، احتمالاً سبب کاهش تقاضا برای سنگ‌آهن و کاهش قیمت آن در چین می‌شود خصوصاً آن که موجودی انبارهای سنگ‌آهن در بنادر چین هم رو به افزایش است.

مؤسسه SteelHome گزارش داده که موجودی سنگ‌آهن در بنادر چین در هفته منتهی به 30 سپتامبر به 122.65 میلیون تن افزایش یافته است که بالاترین رقم آن از ماه مارس است. البته این رقم هنوز از رکورد 134.1 میلیون تن در اکتبر 2019 کمتر است.

در مجموع چشم‌انداز قیمت سنگ‌آهن بسیار مطلوب‌تر از ماه‌های گذشته است زیرا هم عرضه در حال افزایش است و هم سطح تقاضا باثبات است.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *