یک قدم تا کابوس دلار 30 هزار تومان/آیا ترمز نرخ ارز کشیده می شود؟

این روزها که قیمت های صادراتی محصولات فولادی تثبیت شده یا کاهشی بوده بازار همچنان بر موج گرانی دلار به پیش می‌رود و هرروز شاهد افزایش یا عدم اعلام قیمت بسیاری از مبادی فروش هستیم.
بازار ارز

به گزارش فولادبان، این روزها که قیمت های صادراتی محصولات فولادی تثبیت شده یا کاهشی بوده بازار همچنان بر موج گرانی دلار به پیش می‌رود و هرروز شاهد افزایش یا عدم اعلام قیمت بسیاری از مبادی فروش هستیم. اما شوک جدید ارزی قرار است تا کجا پیش رود؟ همانطور که قبلا هم گفته شد در شاخصه‌های اصلی کنترل نرخ ارز از جمله نقدینگی و تورم؛ کسری بودجه دولت و افزایش منابع ارزی حاصل از صادرات اتفاق ملموسی نیافتاده است؛ هرچند مدیر اداره صادرات بانک مرکزی از افزایش صادرات و منابع ارزی در نیمه دوم سال خبرداده اما آیینه بازار بیانگر چیز دیگری است. یکی از دلایل افزایش نرخ ارز در هفته‌های اخیر، مجوز واردات بدون انتقال ارز برای یک میلیارد دلار کالای دپو شده در گمرکات کشور بود. این اقدام در حالی انجام شده که بارها متولی بازار ارز نسبت به عواقب آن برای اقتصاد کشور هشدار داده بود.


مطالب مرتبط


از سوی دیگر دخالت های فیزیکی بازارساز که روزگاری برای یک تا دو ماه بازار را تثبیت کرد حالا کم اثر شده و به طور مثال تزریق 300 میلیون درهم توانست برای چند ساعت جلوی رشد نرخ ارز را بگیرد و از فردا دوباره دلار به کانال 29 هزار تومان نزدیک شد.

مهدی حسینی، کارشناس بازار ارز در این باره به فولادبان گفت: بانک مرکزی طی یک هفته گذشته دو ابزار تهدیدی به کار گرفت؛ اولین مورد، تهدید صرافی ها بود که اعلام شد علاوه بر برخورد انتظامی با شرکت‌های صرافی متخلف، مدیران و مسئولان این دسته از صرافی‌ها به اتهام «اخلالگر اقتصادی» به مراجع امنیتی و قضایی معرفی می‌شوند.

وی افزود: دومین مورد هم مربوط به اعلام خبر ارسال سومین فهرست مشخصات صادرکنندگانی که صادرات آن‌ها بیش از یک میلیون یورو بوده و بخش عمده تکلیف خود در خصوص بازگشت ارز حاصل از صادرات را در مهلت مقرر قانونی و به روش‌های اعلامی بانک مرکزی به چرخه اقتصاد برنگردانده‌اند، به قوه قضاییه بود.

وی با بیان اینکه استفاده از این ابزارها برای کنترل بازار ناکارآمد است؛ تأکید کرد: بزرگترین شکست دولت و قوه قضاییه در موضوع بازگشت ارز حاصل از صادرات رقم خورد و برخوردهای پلیسی هم نتوانست صادرکنندگان را مجاب به آوردن ارز کنند؛ سرانجام هم که با مجوز واردات بدون انتقال ارز مشخص شد قرار نیست از این مسیر منابع ارزی کشور بهبود پیدا کند.

حسینی افزود: تا زمانی که خبری از بهبود منابع ارزی نباشد و شاخص های کلان بازار هم تغییر نکند نرخ صعودی ارز ادامه خواهد داشت.

دلار در پاییز در پایه 30 هزار تومان تثبیت می‌شود

دکتر میثم موسایی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه دولت در بحث مدیریت نرخ ارز کم کاری زیادی انجام داده، به فولادبان گفت: دولت در زمانی که باید برای کنترل نرخ ارز دخالت می‌کرد، سکوت کرد و در جایی که نباید به این مسئله ورود می‌کرد، وارد شد که نتیجه آن نرخ دلار در آستانه 30 هزار تومان است.

وی افزود: با توجه به شواهد موجود در اقتصاد ایران نرخ ارز در پاییز در نرخ 30 هزار تومان تثبیت می‌شود.

موسایی با اشاره به اینکه دولت در طول سال‌های گذشته نرخ ارز را با تزریق فیزیکی در بازار سرکوب می‌کرد، تصریح کرد: زمانی که کشور در تورم قرار دارد و قیمت همه کالاها افزایش می‌یابد، اما در مقابل نرخ دلار ثابت می‌ماند، مشخص است این فنر قیمتی رها خواهد شد و نتیجه امروز نرخ ارز را باید در دولت یازدهم جستجو کرد که چند سال نرخ ثابت بود و نوسان اندکی داشت.

این اقتصاددان به دلایل دیگر افزایش نرخ ارز در بازار اشاره کرد و گفت: عدم اعتماد مردم به بازار سرمایه باعث شد تا سرمایه از این بازار خروج و به سمت بازارهای طلا و ارز سرازیر شود. این در حالی است که دولت تبلیغات زیادی را برای حمایت از بازار بورس انجام داد اما از دست رفتن سرمایه مردم و زیان‌های متعدد باعث شد تا مردم به سمت بازارهای دیگر بروند.

تنها راهکار کوتاه‌مدت دولت که شاید به عنوان مسکن عمل کند ایجاد جذابیت در سایر بازارهای موازی ارز است که به این شیوه حداقل از ورود تقاضای سرمایه‌ای به بازار جلوگیری کند؛ اما بررسی عملکرد تیم اقتصادی دولت بیانگر بی برنامگی دولت در این حوزه و ادامه نوسانات ارز است، کارشناسان بر این باورند اگر جهت‌گیری‌های اقتصادی دولت اصلاح نشود، نه تنها شاهد اصلاح قیمت ارز نخواهیم بود بلکه شاید دلار رکوردهای جدیدی بزند.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *