نگرانی چین نسبت به ظرفیت مازاد تولید فولاد

ظرفیت مازاد تولید به شدت بر بخش فولاد چین تأثیر گذاشته چراکه حدود 80 میلیون تن ظرفیت جدیدی که امسال ایجاد خواهد شد فراتر از رشد تقاضا است زیرا شیوع ویروس کرونا تقاضای فولاد را تحت تأثیر قرار داده است.

به گزارش فولادبان به نقل از چاینادیلی، Li Xinchuang مهندس ارشد موسسه تحقیق و برنامه‌ریزی صنعت متالوژی چین که یک موسسه تحقیقاتی وابسته به کمیسیون دولتی مدیریت و نظارت بر دارایی‌های شورای کشوری چین است، اخیراً در یک کنفرانس صنعتی عنوان کرد که بخش اصلی ظرفیت جدید تولید فولاد چین نتیجه برنامه جایگزین ظرفیت است که توسط وزارت صنعت و فناوری اطلاعات چین طراحی شده است.

هدف از این برنامه، این است که فولادسازان چینی ظرفیت‌های قدیمی تولید خود را کنار بگذارند و آن را با ظرفیت‌های جدید و به‌روز تولید جایگزین سازند.

بر اساس آماری که توسط کمیسیون اصلاح و توسعه ملی چین منتشر شده، این کشور در نیمه اول سال جاری میلادی 499 میلیون تن فولاد خام تولید کرده که 1.4 درصد بالاتر از رقم سال گذشته است.

این کارشناس معتقد است که تولید فولاد خام چین در سال 2020 از یک میلیارد تن فراتر خواهد رفت و سهم چین از کل تولید فولاد دنیا به 56 درصد افزایش خواهد یافت.

ظرفیت جدید فولادی که در کوتاه‌مدت وارد جریان خواهد شد تأثیر زیادی بر بازار خواهد داشت زیرا شیوع ویروس کرونا مانع رشد متناسب تقاضای فولاد در چین و بازارهای صادراتی این کشور شده است؛ بنابراین احتمالاً صنعت فولاد چین با وضعیت مازاد تولید شدیدی مواجه خواهد شد.

صادرات محصولات فولادی چین در سال جاری میلادی 16.5 درصد کاهش یافت و به 28.7 میلیون تن رسید که به علت تبعات رکودی شیوع کرونا بود.

پیش‌بینی می‌شود به علت اصلاحات ساختاری فعلی، مصرف فولاد به ازای هر واحد از تولید ناخالص داخلی چین احتمالاً طی چند سال آینده نزولی خواهد بود.

نتیجه عبور ظرفیت تولید فولاد از تقاضای بازار، افزایش موجودی انبارها است که سبب کاهش حجم معاملات فولاد خواهد شد.
Lyu Guixin یکی از مقامات وزارت صنعت و فناوری اطلاعات چین هم در این مجمع صنعتی بیان کرد که برنامه ظرفیت جایگزینی فولاد در این کشور، بر خطوط لوله متمرکز است.

وزارت صنعت و فناوری اطلاعات چین دستورالعمل جدیدی برای برنامه جایگزینی ظرفیت منتشر کرده که طبق آن نرخ ظرفیت از رده خارج کردن تولید فولاد نسبت به ظرفیت جدید، افزایش می‌یابد تا ریسک ایجاد مازاد تولید کاهش یابد.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *