افزایش تولید در برابر کاهش صادرات محصولات فولادی در ایران

 بر اساس گزارش متال بولتن، فولادسازان ایرانی در سه ماه نخست سال 1399 بالغ بر 7.14 میلیون تن محصولات نیمه‌تمام تولید کردند که رشد 3 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد.

به گزارش فولادبان؛گزارش انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران نشان می‌دهد تولید فولاد تختال ایران در سه ماه نخست سال 1399 به 3.02 میلیون تن رسید که 12 درصد نسبت به سال قبل رشد داشته است و عامل اصلی رشد تولید محصولات فولادی ایران در این مدت بوده است. این در حالی است که ایران در مدت مذکور 4.12 میلیون تن شمش بیلت و بلوم تولید کرده که 3 درصد کمتر از سال قبل بوده است.
تولید محصولات فولادی نهایی در ایران هم در سه‌ماهه اول سال 1399 با یک درصد افزایش به 5.33 میلیون تن رسیده است.

از این رقم، 2.67 میلیون تن آن محصولات فولادی تخت بوده که نسبت به سال قبل 1 درصد کمتر شده است. 2.3 میلیون تن هم سهم کویل نورد گرم بوده که نسبت به سال قبل 1 درصد بیشتر شده است.

ایران همچنین 2.66 میلیون تن محصولات فولادی بلند تولید کرده که 4 درصد رشد داشته است. بیشترین سهم از این مقدار را میلگرد داشته که 2.17 میلیون تن بوده و 5 درصد نسبت به سال قبل رشد کرده است.

افزایش چشمگیر تولید محصولات فولادی ایران در حالی رقم خورده که شاهد کاهش قابل ملاحظه صادرات ایران بوده‌ایم.

در سه ماه اول امسال ایران 1.42 میلیون تن محصولات فولادی نیمه‌تمام و نهایی صادر کرده که 43 درصد کمتر از سال قبل بوده است. صادرات محصولات فولادی نیمه‌تمام حدود 1.04 میلیون تن بوده که 72.9 درصد کل صادرات ایران را شامل شده و 27 درصد کاهش نسبت به سال قبل نشان می‌دهد.

صادرات شمش بیلت و بلوم ایران در سه ماه اول امسال 837 هزار تن اعلام شده که 7 درصد کمتر از رقم سال قبل است. صادرات فولاد تختال هم با کاهش 61 درصدی به 204 هزار تن در سه ماه اول امسال رسیده است.

صادرات محصولات فولادی نهایی ایران هم در سه ماه اول امسال 49 درصد افت کرده و به 388 هزار تن بالغ شده است.

محصولات فولادی بلند بیشترین سهم را از صادرات محصولات فولادی نهایی ایران داشته‌اند به طوری که در مدت مذکور شاهد صدور 343 هزار تن از این محصولات بوده‌ایم که 88.4 درصد از کل صادرات محصولات فولادی بلند ایران را شامل شده است. البته صادرات این محصولات هم 39 درصد نسبت به سال قبل کمتر شده است.

چین، جنوب شرق آسیا و خاورمیانه و شمال آفریقا مهم‌ترین بازارهای محصولات فولادی ایران هستند. تبعات بیماری کرونا دلیل اصلی کاهش صادرات فولادی ایران بوده است.

محدودیت‌هایی که برخی کشورها برای مبادلات تجاری در نظر گرفتند، کاهش تقاضا و افت قیمت فولاد از جمله تبعات بیماری کرونا بوده‌اند.

Fastmarkets قیمت شمش بیلت صادراتی ایران در فاصله ماه‌های مارس تا ژوئن 2020 را 3545.19 دلار در تن، فوب، برآورد کرده که 36.59 دلار نسبت به رقم 390.78 دلاری مدت مشابه سال 2019 افت کرده است.

Fastmarkets همچنین قیمت فولاد تختال صادراتی ایران در مدت مذکور را 349.63 دلار در تن اعلام کرده که 34.02 دلار کمتر از رقم 383.65 دلاری مدت مشابه سال 2019 بوده است.

دولت ایران در ماه مه محدودیت‌های جدیدی بر صادرات محصولات فولادی بلند وضع کرد که شامل امکان صادرات حداکثر 25 درصد از ظرفیت تولیدی فولادسازان بود که این تصمیم در کاهش صادرات مؤثر بوده است.

هدف از این تصمیم، تنظیم بازار داخلی ایران بود. با این حال فعالان بازار فولاد ایران می‌گویند اگر وزارت صنعت مجوز دهد امکان صادرات 15 درصد دیگر از ظرفیت تولیدی فولادسازان علاوه بر 25 درصد فوق، وجود دارد.

Fastmarkets معتقد است که افزایش تقاضا برای فولاد در بازار ایران به علت رشد واقعی مصرف فولاد نبوده بلکه به علت کاهش ارزش پول واحد این کشور در برابر دلار آمریکا بوده است.

یک تاجر می‌گوید: در بازار ایران تقاضا برای شمش بیلت بالا است و خرید شمش با قیمت هر تن 100 میلیون ریال (2.372 دلار) موفقیت محسوب می‌شود و اقدامی برای پوشش ریسک تورم است.

یک تاجر دیگر هم عنوان کرد که از دوشنبه 20 جولای قیمت شمش فولادی با تقویت ارزش ریال در برابر دلار، شروع به کاهش کرده است.

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *