احتمال کاهش 25 درصدي صادرات محصولات فولادی بلند ایران

بر اساس ارزیابی Fastmarkets با محدودیت‌های جدیدی که دولت ایران بر صادرات محصولات فولادی بلند وضع کرده، احتمالا صادرات این محصولات 25 درصد کاهش خواهد یافت.

بر اساس ارزیابی Fastmarkets با محدودیت‌های جدیدی که دولت ایران بر صادرات محصولات فولادی بلند وضع کرده، احتمالا صادرات این محصولات 25 درصد کاهش خواهد یافت.
به گزارش فولادبان به گفته فعالان بازار، محدودیت‌های صادراتی هم بر محصولات فولادی بلند نهایی و هم بر شمش فولادی وضع خواهد شد. البته به نظر می‌رسد این محدودیت‌ها سیال باشد. هدف از وضع این محدودیت‌ها در اولویت قرار گرفتن تامین تقاضای داخلی ایران است. تمام تولیدکنندگان محصولات فولادی بلند ایران باید 60 درصد از تولیداتشان را از طریق بورس کالای ایران به فروش داخلی اختصاص دهند؛ اما با وضع محدودیت 25 درصدی بر صادرات، به نظر می‌رسد 15 درصد سهم باقیمانده تولیدات این کارخانجات هم از این پس باید در بازار داخلی فروش رود.
یک منبع مطلع در ایران در این باره گفت: البته اگر وزارت صنعت ایران مجوز صادر کند، می‌شود سهم 15 درصدی باقی‌مانده از تولیدات فولادسازان را صادر کرد.در سال گذشته وزارت صنعت ایران، حجم عرضه شمش فولادی تولیدکنندگان در بورس کالا را بسته به وضعیت کارخانجات، بین 23 درصد تا 51 درصد تعیین کرد.
بر اساس گزارش انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، در سال 1398 این کشور 16.8 میلیون تن شمش فولادی billet و bloom تولید کرد. از این رقم 4.83 میلیون تن صادر شد که رشد 24 درصدی سالانه داشت.
تولید محصولات فولادی بلند در سال گذشته 10.2 میلیون تن بود که 2.65 میلیون تن آن صادر شد. این رقم رشد 26 درصدی نسبت به سال قبل از آن داشت.
چین، کشورهای جنوب شرق آسیا و برخی کشورهای عربی خلیج فارس مهمترین خریداران محصولات فولادی نیمه‌تمام ایران هستند. همچنین همسایگان ایران از جمله افغانستان و عراق، بزرگترین بازارهای خرید محصولات فولادی بلند ایران محسوب می‌شود.
بر اساس گزارش انجمن جهانی فولاد، کارخانجات فولادی ایران در سه‌ماهه اول سال 2020 حدود 8.48 میلیون تن فولاد خام تولید کردند که 42.3 درصد نسبت به رقم مدت مشابه سال 2019 افزایش نشان می‌دهد.
انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران از تصمیم دولت این کشور برای وضع محدودیت‌های جدید صادراتی ابراز نارضایتی کرده است. این انجمن نسبت به کاهش تولید فولاد هشدار داده و از دولت خواسته در این تصمیم، تجدیدنظر کند.

در اوایل هفته گذشته حسن روحانی رئیس‌جمهور، وزیر صنعت ایران را عزل کرد و یکی از معاونانش را سرپرست وزارتخانه گذاشت. تغییر وزیر صنعت موجب امیدواری در میان فعالان بازار فولاد شده و آنها امیدوارند محدودیت‌های جدید بر صادرات فولاد، اصلاح یا لغو شود.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *