تحلیل روزانه بازار آهن 13 مرداد 1401

بررسی بازار آهن امروز، سیزدهم مرداد ۱۴۰۱ نشان می‌دهد در برخی مبادی فروش قیمت‌ها به آرامی رشد کرد.

به گزارش فولادبان بررسی بازار آهن امروز، سیزدهم مرداد 1401 نشان می‌دهد، قیمت دلار در طول هفته تقریبا نرخ ثابتی را به خود گرفته بود و در محدوده 31 هزار 700 تا 32 هزار تومان معامله می‌شد، اما در دو روز گذشته با داغ شدن دوباره اخبار مذاکرات کمی از این نرخ عقب نشینی کرد و در این لحظه با قیمت 31 هزار 400 تومان به فروش می‌رسد.

دیروز درحالی که خبرها از احتمال از سرگیری مذاکرات وین بعد از تعطیلات حکایت داشت به طور ناگهانی نماینده اتحادیه اروپا در مذاکرات احیای توافق هسته‌ای در پیامی خبر داد که برای ازسرگیری این مذاکرات میان ایران و قدرت‌های جهانی راهی وین شده است.

به نظر می‌رسد آخرین تلاش‌های اتحادیه اروپا برای نجات برجام در حال ثمردهی است، نشریه پولیتیکو در گزارشی نوشت که دیپلمات‌هایی از آمریکا، ایران، چین، روسیه، آلمان، انگلیس، فرانسه و اتحادیه اروپا در گفت‌وگوهای وین شرکت خواهند کرد.

در همین حین مذاکره کننده ارشد ایران با اشاره به سفرش به وین با بیان این‌که آمریکا باید قدردان فرصتی باشد که با سخاوتمندی اعضای برجام فراهم شده، گفت: توپ در زمین آنهاست تا از خود پختگی نشان داده و مسؤولانه عمل کنند.

با بررسی بند بند اخبار مذاکرات می‌توان نتیجه گرفت این دور از مذاکرات غیر مستقیم در وین آخرین تلاش برای احیای برجام است به طوری که از یک سو علی باقری مذاکره‌کننده ارشد کشورمان اظهار داشت تعیین شرایط بازگشت آمریکا به توافق است، از این رو آمریکا نمی‌تواند برای ایران که عضو برجام است، قید و شرط تعیین کند و از سوی دیگر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: پیشنهاد جدید جوزف بورل بر اساس متن ماه مارس است. برای حصول توافق، ایران باید مطالباتی که بر برجام فرعی هستند را کنار بگذارد.

اکثر مذاکره کنندگان ارشد کشور‌ها از آمادگی خود برای نهایی توافق در وین خبر دادند، اما رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران قبل از عزیمت در پیامی آماده سفر به وین برای گفت‌وگو بر مبنای متن جوزپ بورل هستم. انتظاراتمان محدود است اما ایالات متحده از تلاش‌های اتحادیه اروپا استقبال می‌کند و آماده انجام تلاش‌های مبتنی بر حسن نیت برای رسیدن به توافق است. در مدت کوتاهی مشخص خواهد شد که ایران هم همین آمادگی را دارد یا خیر.

رسیدن به توافق با در نظر گرفتن این شرایط سخت است، هم ایران بر موضع‌های خود استوار است هم طرف آمریکایی، اما با توجه به فشارهای رژیم صهیونیستی، نماینده‌های کنگره و کشورهای عربی، در کنار مشکلات داخلی بایدن، آمریکا را برای بازگشت به این توافق بی‌میل کرده‌اند.

همچنین در بازارهای جهانی خبرها از توقف روند صعودی شمش داخلی چین بدنبال تنش‌هایی که ممکن است به جنگی دیگر منجر شود حکایت دارد و نرخ سنگ آهن ۶۲ درصد سی‌اف‌آر چین تحویل ماه سپتامبر هم نوسانات نزولی را پشت سر گذاشته و به کانال 107 دلاری رسیده است.

در ادامه نرخ شمش صادراتی ایران امروز بنا بر برخی شنیده‌ها به عقب نشینی خود ادامه داده است و گفته می‌شود به زیر ۴۵۰ دلار رسیده است.

در حال حاضر تنها عامل موثر در بازار داخلی پرونده باز مذاکرات است، چون بازارهای جهانی نیز تقریبا آرام به نظر می‌رسد و در برخی بخش‌ها قیمت‌ها به طور جزئی نوسان دارد، می‌توان بازار آهن را تا اعلام خبر‌های قطعی از مذاکرات چشم انتظار دید و فروشندگان نیز در اعلام قیمت اعلام سردرگم هستند.

از بازار آزاد آهن چه خبر؟

امروز قیمت میلگرد در تعداد قابل توجهی از مبادی فروش 50 تا 300 تومان افزایش پیدا کرد اما با این حال اکثر شرکت‌های میلگرد ثبات قیمت داشتند.

در بخش نبشی و ناودانی نرخ تمامی محصولات ثابت اعلام شد.

نرخ تیرآهن کیلویی دو شرکت ثابت بود و یا 50 تومان افزایش داشت، قیمت‌ها در بخش شاخه‌ای شرکت ذوب آهن از سوی دو مبدأ فروش فراطرح و نگین فولاد فرهنگ تا 170 هزار تومان نوسان را تجربه کرد.

شرکت یاران و صدار پروفیل تهران با افزایش قیمت، نرخ پروفیل مبارکه با ضخامت 2 را به ترتیب به 21 هزار 400 و 21 هزار 100 تومان رساندند، دو شرکت دیگر پروفیل امروز هیچ تغییر قیمتی نداشتند.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *