تصمیم وزارت صمت در جهت حمایت از تولید داخل است

مدیرعامل فولاد سنگان گفت:شرکتهای تولیدکننده صنایع معدنی تمایل دارند تعرفه ها و عوارض صادراتی پایین باشد تا بتوانند حجم  بیشتری از محصولات معدنی را صادر کنندو مارجین سودشان افزایشی باشد اما وضع تعرفه های بالا بر صنایع معدنی موجب جلوگیری از صادرات محصولات خام خواهد شد.
تصمیم وزارت صمت در جهت حمایت از تولید داخل است

علی امرایی در گفتگو با پایگاه خبری فولادبان افزود: مجموعه فولاد سنگان 100درصد سهامدار فولاد مبارکه است و از این سیاستها منتفع یا متضرر نخواهد شد اما نظر شرکتهای فعال در حوزه صنایع معدنی و تولید گندله، سنگ آهن و کنسانتره درباره این سیاستها حائزاهمیت است.

وی ادامه داد: صادرات محصولات معدنی برای کارخانه های تولیدی کشور با توجه به تفاوت بسیار زیاد قیمتهای جهانی با قیمتهای داخلی، و سود زیاد شرکتهای تولیدکننده صنایع معنی اغلب از استقبال زیادی برخوردار است.

مدیرعامل فولاد سنگان تصریح کرد:هر چند فعالان این حوزه تلاش می کنند نوعی موازنه قیمتی بین محصولات معدنی تولید داخل با قیمتهای جهانی برقرارکنند اما باید در نظر داشته باشند تولید محصولات معدنی در داخل کشور با توجه به پرداخت دستمزد ریالی ، مصرف یارانه ای برق و آب و انرژی بسیار کمتر از قیمتهای جهانی در می آید.

امرایی گفت: برای شرکتهای تولیدکننده صنایع معدنی تعرفه پایین  افزایش سود بیشتر محصولات صادراتی را خواهد داشت ولی ما که در کل زنجیره فولاد و زیر مجموعه فولاد مبارکه فعال هستیم معتقدیم هر چه میزان تعرفه بر ابتدای زنجیره یعنی سنگ آهن ، گندله و کنسانتره بیشتر باشد ، حجم صادرات کاهش و نیاز داخل بیشتر تامین خواهد شد.

وی ادامه داد: وضع تعرفه های بالا بر صنایع معدنی همچنین موجب خواهد شد از صادرات محصولات خام جلوگیری وبا ایجاد  ارزش افزوده برای سنگ آهن ، گندله و اهن اسفنجی اشتغال و ارزآوری بیشتر فراهم شود.

مدیرعامل فولاد سنگان افزود: صنایع معدنی با عوارض صادراتی بالا مخالفند و تمایل دارند تعرفه ها پایین باشد تا بتوانند میزان بیشتری از محصولات معدنی را صادر کنند تا مارجین سودشان افزایشی باشد اما فولادیها تمایل به بالابودن تعرفه ها دارند تا از صدور محصولات معدنی جلوگیری شود.

امرایی در پایان افزود: معدنی ها به این علت به افزایش عوارض معترضند چون بخشی از سودشان را باید صادر کنند و دو تا سه برابر قیمت داخل بفروشند و وقتی تعرفه وضع می شود جذابیت صادرات کاهش می یابد.

 

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *