در گفتگو با فولادبان ارائه شد؛

تأمین مواد و قطعات فولادی با دلار آزاد/ ارز نیمایی برای تولیدکنندگان صرفه اقتصادی ندارد

مدیر عامل گروه صنعتی فولاد بهمن گفت: صادرکنندگان فولادی امروزه تحت فشار هستند، به گونه‌ای که تمام مصالح خارجی و داخلی خود را با ارز آزاد تأمین کرده و مجبورند با دلار نیمایی صادر کنند؛ چرا که برای آنها نمی‌صرفد محصول را به قیمت جهانی بفروشند و با ارز نیمایی وارد کشور کنند.

بهمن احمدی در گفتگو با فولادبان در رابطه با بازگشت ارز حاصل از صادرات در سامانه نیمایی مطرح کرد: طبق سیاست‌گذاری‌های انجام شده، ارز نیمایی به شرکت‌هایی تعلق می‌گیرد که به صورت واسطه‌ای یا به قولی دلالی، می‌توانند از رانت‌های پیش رو استفاده کنند و این ارز به تولیدکنندگان تعلق نمی‌گیرد.

وی ادامه داد: برخی فولادسازان حتی با ۵ درصد ارز خود می‌توانند مواد اولیه، قطعات و تجهیزات مورد نیاز را تأمین کرده و مشکلات خود را حل کنند؛ اما بسیاری از فولادسازان این امکان را ندارند. بر همین اساس، ارز حاصل از صادرات را به سازمان‌های دولتی می‌دهند تا به قول خودشان رفع تعهد ارزی را انجام دهند و در نهایت از صادرات خود منتفع نمی‌شوند.

مدیر عامل گروه صنعتی فولاد بهمن اظهارداشت: از طرفی، صادرکنندگان فولادی امروزه تحت فشار هستند، به گونه‌ای که تمام مصالح خارجی و داخلی خود را با ارز آزاد تأمین کرده و مجبورند با دلار نیمایی صادر کنند؛ چرا که برای آنها نمی‌صرفد محصول را به قیمت جهانی بفروشند و با ارز نیمایی وارد کشور کنند.

احمدی در پایان با اشاره به کمبود برخی محصولات فولادی در بازار خاطرنشان کرد: همچنین ناگفته نماند امروزه به دلیل تحریم‌ها و شرایط به وجود آمده، در کشور کمبود ورق گرم داریم و از طرفی، در بخش ورق سرد، گالوانیزه و رنگی اینگونه نیست؛ در واقع می‌توان گفت ورق گالوانیزه حدود ۳ برابر بیشتر از میزان مورد نیاز کشور تولید می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *