در گفتگوی کارشناس ارشد بازارهای جهانی با فولادبان عنوان شد؛

شانس بیشتر فولادسازان ایرانی در صادرات فولاد میانی

یک کارشناس ارشد بازارهای جهانی گفت: در صورتی که چین صادرات خود را کاهش دهد، شانس اینکه صادرات محصولات میانی فولاد ایران افزایش یابد، بیشتر می‌شود.

کیوان جعفری طهرانی در گفتگو با فولادبان در رابطه با وضعیت فعلی تولید فولاد چین و تأثیر آن در بازارهای جهانی به ویژه ایران بیان کرد: کشور چین حدود دو ماه است که برخلاف برنامه‌های خود، صادرات فولاد را افزایش داده؛ چرا که وضعیت ساخت و ساز و اقتصادی آن در شرایط مطلوبی قرار ندارد. این درحالیست که براساس پیش‌بینی‌های قبلی، چین قرار بود در سال جاری صادرات فولاد خود را کاهش دهد.

وی افزود: کشور چین سال گذشته میلادی حدود ۹۰ میلیون تن صادرات فولاد را به ثبت رساند؛ اما براساس اعلامی که در ماه فوریه داشت قرار به کاهش صادرات ۱۰ تا ۱۵ میلیون تنی در سال ۲۰۲۴ بود ولی در دو ماه اخیر ماهانه بالغ بر ۱۰ میلیون تن صادرات فولاد داشته است. در این راستا، می‌توان گفت وضعیت اقتصادی چین پاسخگوی مصرف کل فولاد تولیدی نیست و در یک ماه و نیم گذشته به افزایش صادرات فولاد روی آورده که احتمال دارد این روند را تا پایان ماه جاری و حتی ماه آینده ادامه دهد.

به گفته کارشناس ارشد بازارهای جهانی، قطعاً با تداوم این روند، رقابت با محصولات فولادی چینی برای تمام کشورها از جمله ایران سخت خواهد بود و احتمالاً این کشور تا پایان سه ماهه دوم به افزایش صادرات فولاد خود ادامه دهد.

جعفری طهرانی ادامه داد: از سوی دیگر، به نظر می‌رسد در سه ماهه سوم سال جاری میلادی و حتی سه ماهه چهارم، وضعیت اقتصادی چین بهبود یابد و احتمالاً مصرف سرانه فولاد در داخل کشور افزایش خواهد یافت. بر همین اساس، می‌توان گفت بر صادرات آن نیز تأثیرگذار بوده و کاهش می‎یابد.

وی در پایان اظهار داشت: در واقعیت رقابت محصولات فولادی ایرانی با چینی بسیار سخت است؛ اما در صورتی که چین صادرات خود را کاهش دهد، شانس اینکه صادرات محصولات میانی فولاد ایران افزایش یابد، بیشتر می‌شود. البته احتمال اینکه بتوانیم محصولات نهایی را به کشورهای جنوب شرق آسیا صادر کنیم، بسیار کم است؛ چرا که این کشورها برای واردات محصولات نهایی، عوارض وارداتی وضع کرده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *