در گفتگو با فولادبان ارائه شد؛ 

تهدید جدی سرمایه‌گذاری‌های عربستان برای فولاد ایران 

رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق ایران گفت: کشورهای منطقه به ویژه عربستان در حال سرمایه‌گذاری در بخش معدن و فولاد هستند و در آینده می‌تواند تهدیدی برای ایران باشد که به همین دلیل مسئولان باید این طرح‌های توسعه‌ای را جدی بگیرند. 

بهرام شکوری در گفتگو با فولادبان در خصوص وضعیت صادرات فولاد کشور مطرح کرد: امروزه وضعیت کشور به گونه‌ای شده که اگر مسئولان به سیاست اقتصادی درست اعتماد ندارند و یا معتقدند در بخش‌هایی از زنجیره مانند سنگ آهن، کنسانتره و … نباید صادرات داشته باشیم، اجازه تولید آن را ندهند. چرا که در صورت تداوم تولید، مازاد محصولات داریم که باید با پرداخت عوارض، آنها را صادر کنیم و در نهایت فولادسازان و صادرکنندگان برای سودآوری به مشکل برمی‌خورند.

وی با اشاره به طرح‌های توسعه فولادی عربستان اظهار داشت: اخیراً کشور عربستان در حوزه اکتشاف، میلیاردها دلار سرمایه‌گذاری کرده و این درحالیست که ارزش ذخایر معدنی ایران به اندازه یک تریلیون دلار است. در واقع عربستان حدود ۱٫۲ تریلیون دلار ارزش مواد معدنی دارند و با این سرمایه‌گذاری‌ها قصد دارد ارزش آن را به ۳ تریلیون دلار برساند.

رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق ایران افزود: بر همین اساس، به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاری‌های کشور عربستان به زنجیره فولاد نیز سرایت کند. همچنین عربستان در حال خرید سهام بسیاری از شرکت‌های بزرگ معدنی و فولادی جهان مانند وله برزیل است و از طرفی، کشوری مانند امارات که یک کیلو بوکسیت ندارد، توانسته تولید کننده آلومینیوم شود.

به گفته شکوری، تمام این اقدامات نشان می‌دهد کشورهای منطقه به ویژه عربستان در حال سرمایه‌گذاری در بخش معدن و فولاد هستند و در آینده می‌تواند تهدیدی برای ایران باشد که به همین دلیل مسئولان باید این طرح‌های توسعه‌ای را جدی بگیرند.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *