جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اخبار 05 آذر 1402 - 6 ماه پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0
گزارش فولادبان از معاملات «پشت خطی»؛

تحلیل روزانه بازار آهن یکشنبه 5 آذر؛ صادرات فولاد روسیه کاهش یافت/ ایران پله دهم را حفظ کرد

تازه ترین خبرها از بازار فولاد از کاهش نوسانات قیمت تمامی مقاطع حکایت دارد.

تحلیل روزانه بازار آهن یکشنبه 5 آذر؛ صادرات فولاد روسیه کاهش یافت/ ایران پله دهم را حفظ کرد اخبار احتمال افزایش قیمت آهن

امروز نرخ ارز در بازار غیر رسمی با قیمت 50 هزار و 300 تومان در بازار معامله شد که نسبت به روز گذشته تغییری نداشت. این موضوع باعث شد قیمت برخی مقاطع فولادی در بازار داخلی هم با همان نرخ‌های قبلی به کار خود ادامه دهند و نوسانات به حداقل برسد.
آمارهای گمرکی روسیه نیز از سقوط چندین برابری صادراتش به اروپا خبر می‌دهد. بر اساس گزارشی که اخیرا منتشر شده، سهم روسیه از کل واردات اتحادیه اروپا از ۹.۵ درصد در فوریه ۲۰۲۲ به تنها دو درصد در سپتامبر امسال سقوط کرده و سهم روسیه از کل صادرات این اتحادیه نیز از ۳.۸ درصد به ۱.۴ درصد کاهش یافته است. آمارهای رسمی روسیه نیز نشان از سقوط سهمگین صادرات این کشور به اروپا دارد. بر اساس آمارهای گمرک روسیه، صادرات این کشور به اروپا از ۲۱۷ میلیارد دلار در ۹ ماه سال ۲۰۲۲ به ۶۵ میلیارد دلار در دوره مشابه امسال سقوط کرده است. واردات روسیه از اروپا نیز با افتی ۹ درصدی به زیر ۶۰ میلیارد دلار رسیده است. اگرچه صادرات روسیه به آفریقا و آسیا، خصوصا هند و چین در همین مدت افزایش یافته، این کشور نتوانسته افت سهمگین صادراتش به اتحادیه اروپا را جبران کند؛ به طوری که کل صادرات روسیه به بازارهای جهانی در ۹ ماه سال جاری نسبت به دوره مشابه پارسال ۳۰ درصد کاهش را نشان می‌دهد.
دو سوم کل واردات ۲۷ عضو اتحادیه اروپا از روسیه شامل محصولات نفتی، گاز، نیکل، آهن، فولاد و کودهای شیمیایی است. اتحادیه اروپا از زمان تهاجم روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه ۲۰۲۲، تحریم‌های گسترده‌ای علیه روسیه، خصوصا واردات نفت و گاز این کشور اعمال کرده است.
آمارهای اداره آمار اتحادیه نشان می‌دهد که از زمان تهاجم کرملین به خاک اوکراین، سهم روسیه در واردات گاز اتحادیه اروپا از حدود ۴۰ درصد به ۱۲ درصد سقوط کرده و گاز آمریکا، الجزایر و نروژ جایگزین گاز روسیه شده است.
سهم روسیه در واردات محصولات نفتی اتحادیه اروپا نیز در همین دوره از ۲۷ درصد به دو درصد سقوط کرده و کشورهای آمریکا، عربستان و نروژ افت صادرات محصولات نفتی به این اتحادیه را جبران کرده‌اند.
سهم روسیه در واردات آهن و فولاد این اتحادیه نیز یک سوم شده و سهم روسیه در واردات نیکل اتحادیه اروپا از ۴۸ درصد به ۲۸ درصد رسیده است. نکته مهم در آمار مربوط به فلزات این است که چین بازار فولاد روسیه در اروپا را تسخیر کرده است. چین بزرگ‌ترین تولیدکننده فولاد جهان است و بر اساس آمارهای مجمع جهانی فولاد، در ۱۰ ماه سال جاری میلادی حدود ۸۷۵ میلیون تن فولاد خام تولید کرده که ۱۴ برابر تولید فولاد روسیه است. چین به تنهایی ۵۶ درصد فولاد جهان را تولید می‌کند. تولید فولاد اتحادیه اروپا نیز در دوره یاد شده با افت حدود ۹ درصدی به ۱۰۷ میلیون تن رسیده است.

انجمن جهانی فولاد در تازه‌ترین گزارش خود از تولید یک میلیارد و۵۶۷ میلیون و ۳۰۰ هزار تن فولاد در جهان از ابتدای ژانویه تا پایان اکتبر ۲۰۲۳ میلادی خبر داد که حاکی از رشد ۲ دهم درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل است. این در حالی است که میزان تولید فولاد خام ایران در مدت یاد شده، با افت یک دهم درصدی ۲۵ میلیون و ۱۰۰ هزار تن به ثبت رسید. برپایه این گزارش، ۷۱ فولادساز بزرگ جهان در اکتبر ۲۰۲۳ میلادی ۱۵۰ میلیون تن فولاد خام تولید کردند که این میزان تولید نسبت به مدت مشابه سال گذشته میلادی ۶ دهم درصد افزایش یافته است. همچنین در مدت یاد شده، ایران توانست سه میلیون و ۱۰۰ هزار تن فولاد خام تولید کند و با این میزان تولید همچنان در جایگاه دهم تولید جهانی فولاد بایستد. از ابتدای ژانویه تا پایان اکتبر سال جاری میلادی، چین با تولید ۸۷۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تن فولاد خام همچنان پیشتاز تولید این محصول در جهان است. پس از آن، هند با تولید ۱۱۶ میلیون و۳۰۰ هزار تن، ژاپن با تولید ۷۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تن، ایالات متحده آمریکا با تولید ۶۷ میلیون و ۴۰۰ هزار تن و روسیه با تولید۶۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تن فولاد خام در جایگاه های دوم تا پنجم ایستادند. در ۱۰ ماهه ابتدایی سال جاری میلادی، کره جنوبی با تولید ۵۵ میلیون و ۹۰۰هزار تن فولاد خام ، آلمان با تولید ۳۰ میلیون و ۱۰۰ هزار تن، ترکیه با تولید ۲۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تن، برزیل با تولید ۲۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تن و ایران با تولید ۲۵ میلیون و ۱۰۰ هزار تن به ترتیب رتبه های ششم تا دهم تولید فولاد خام جهان را به خود اختصاص دادند.
چندی پیش با نهایی شدن چند معامله قراضه اروپا قیمت قراضه سنگین 20-80 وارداتی در ترکیه 1.5 دلار رشد روزانه داشته به 390 دلار هر تن سی اف آر رسید. معاملاتی در 388 و 390 دلار برای قراضه حوزه دریای بالتیک نهایی شد. در این بین میلگرد صادراتی ترکیه نیز 5 دلار رشد داشته 582.5 دلار هر تن فوب شنیده شده ولی با این رشد قیمت های قراضه وارداتی، فولادسازان ترکیه به دنبال 590 تا 600 دلار هر تن فوب برای میلگرد خود هستند.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors