جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اتحادیه صنفی آهن و فولاد ایران 04 خرداد 1403 - 3 هفته پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0
براساس تحلیل هفتگی بازار آهن؛

احتمال افزایش مقطعی تقاضا و قیمت در بازار آهن

شوک خبری و درگذشت رئیس جمهور و هیأت همراه او کلیه بازارها را تحت تاثیر قرار داد که بی‌تردید بازار آهن و فولاد نیز از آن مستثنی نیست؛ به عبارتی این واقعه، واکنش‌های احساسی شدیدی را در بین معامله‌گران برانگیخت که می‌تواند به افزایش تقاضای مقطعی و در نتیجه افزایش قیمت آهن آلات و سایر بازارهای موازی در هفته آتی منجر شود.

احتمال افزایش مقطعی تقاضا و قیمت در بازار آهن اتحادیه صنفی آهن و فولاد ایران

به گزارش خبرنگار فولادبان، هفته جاری همانند هفته گذشته روند نزولی در قیمت میلگرد مشاهده شد؛ نرخ این محصول در طول هفته به صورت میانگین افت ۱۰۰ تومان تا ۳۰۰ تومانی را در هر کیلوگرم به ثبت رساند که البته در پایان هفته با رشد ۲۰ تا ۳۰۰ تومانی تثبیت شد.

همچنین نرخ تیرآهن در اولین هفته خرداد ماه روند نوسانی را تجربه کرد؛ به گونه‌ای که قیمت این محصول طی هفته جاری، افت ۱۰۰ تومانی تا ۴۰۰ تومانی در هر کیلوگرم داشت و دوشنبه و سه شنبه نیز با رشد ۲۰۰ تا ۹۰۰ تومانی به کار خود پایان داد.

بازار پروفیل نیز در همانند سایر محصولات در بازار آهن و فولاد در مدار نزولی قرار داشت. این محصول در طول هفته جاری، افت ۲۰۰ تومانی تا ۴۰۰ تومانی را در هر کیلوگرم ثبت کرد و پایان هفته نیز با ۲۰۰ تومان کاهش قیمت مواجه شد.

از طرفی، قیمت محصولات نبشی و ناودانی از ابتدای هفته در کلیه مبادی فروش با ۱۰۰ تومان افت، در روند نزولی قرار داشتند که تنها روز دوشنبه رشد ۱۰۰ تومانی را در هر کیلوگرم ثبت کردند.

گزارش‌ها از اوضاع بازار آهن و فولاد جهانی نشان می‌دهد بازارهای صادراتی زنجیره تامین فولاد در اغلب مبادی کمی با موتور پیشران چین با رشد همراه بوده‌اند. البته مشخص نیست این رشد ادامه دارد یا خیر؛ چرا که به نظر می‌رسد صنایع از استمرار خرید مواد اولیه حمایت نخواهند کرد و احتمال بازگشت قیمت مواد اولیه و کاهش مجدد وجود دارد.

از طرفی، شوک خبری و درگذشت رئیس جمهور و هیأت همراه او کلیه بازارها را تحت تاثیر قرار داد که بی‌تردید بازار آهن و فولاد نیز از آن مستثنی نیست؛ به عبارتی این واقعه، واکنش‌های احساسی شدیدی را در بین معامله‌گران برانگیخت که می‌تواند به افزایش تقاضای مقطعی و در نتیجه افزایش قیمت آهن آلات و سایر بازارهای موازی در هفته آتی منجر شود.

در واقع خبر درگذشت رئیس جمهور ابهامات زیادی را پیرامون آینده سیاسی ایران ایجاد کرده است؛ احتمال بی‌ثباتی سیاسی و تنش‌های احتمالی در پی این سانحه، می‌تواند نگرانی‌های مربوط به آینده اقتصاد ایران را افزایش دهد.

از سوی دیگر، بازار ارز در تمام طول هفته در کانال ۵۷ تا ۵۸ هزار تومانی در حال حرکت بود که نهایتاً در روز چهارشنبه ۲ خرداد ماه در محدوده ۵۷ هزار و ۲۳۰ تومانی تثبیت شد. ثبات نرخ ارز در هفته جاری، عاملی برای ثبات نسبی قیمت‌ها در بازار فولاد بود که با این حال، همچنان تقاضا در این بازار ضعیف ماند.

قیمت دلار آمریکا که صبح یکشنبه در کانال ۵۶ هزار تومان معامله می‌شد، پس از انتشار خبر سانحه هوایی برای رئیس جمهور و هیات همراه، با واکنش شدیدی از سوی معامله‌گران روبه‌رو شد. در معاملات پشت خطی، قیمت دلار به بالای ۶۱ هزار تومان صعود کرد که نشان‌دهنده افزایش ۹ درصدی در عرض چند ساعت بود؛ اما به تدریج مجدداً کاهش یافت.

احتمال افزایش مقطعی تقاضا و قیمت در بازار آهن اتحادیه صنفی آهن و فولاد ایران

بر همین اساس، می‌توان گفت اگر بازار ارز در محدوده ۵۷ هزار تومانی تثبیت شود، احتمالا هدف بعدی کانال ۵۵ هزار تومان خواهد بود؛ اما اگر در کانال فعلی باقی بماند، ممکن است از نیمه‌های خرداد کمی ورق برگردد.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors