جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اتحادیه صنفی آهن و فولاد ایران 06 بهمن 1402 - 4 ماه پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0
براساس تحلیل هفتگی بازار آهن؛

رشد قیمت‌های آهن و فولاد با وجود رکود چندماهه بازار

در هفته‌ای که گذشت، با آغاز نوسانات ارزی، بازار فولاد نیز تحت‌تاثیر قرار گرفت؛ به طوری که قیمت تمام حلقه‌‌‌های زنجیره روند افزایشی داشتند و به همین دلیل، می‌توان گفت کاهش عرضه‌‌‌ها در بورس‌کالای ایران رخ داده است.

رشد قیمت‌های آهن و فولاد با وجود رکود چندماهه بازار اتحادیه صنفی آهن و فولاد ایران احتمال افزایش قیمت میلگرد

به گزارش خبرنگار فولادبان، معاملات بورس کالا نشان می‌دهد از ۲ میلیون و ۵۴۷ هزار و ۸۷۱ تن محصول فولادی عرضه‌شده در بورس، یک میلیون و ۴۸۲ هزار و ۱۹۹ تن یعنی حدود ۵۸ درصد به فروش رفتند. این درحالیست که میزان تقاضا برای هفته جاری ۲ میلیون و ۸۱ هزار و ۸۵۹ تن به ثبت رسیده است.

در هفته جاری محصول آهن اسفنجی در مجموع ۱۱۰ هزار و ۵۰۰ تن عرضه شد که با وجود تقاضای ۱۲۷ هزار و ۵۰ تنی، تنها ۶۴ هزار تن آن را به فروش رساند. در این راستا، به نظر می‎رسد این محصول در بورس کالا به جز اعتباری‌ها، خریدار کمی دارد. البته ناگفته نماند میانگین موزون آهن اسفنجی در هفته جاری ۱۳ هزار و ۹۳۱ تومان بود که نسبت به هفته گذشته ۱۳ درصد رشد را تجربه کرده است.

شمش فولادی نیز با ۲۴۵ هزار و ۶۱۰ تن عرضه و تقاضای همین محدوده، در نهایت توانست ۱۴۶ هزار و ۸۵ تن را به فروش برساند. این محصول با قیمت ۱۹ هزار و ۲۴۱ تومان نسبت به نسبت به متوسط میانگین موضوع عرضه هفته گذشته حدود هزار تومان افزایش قیمت را نشان می‌دهد. ناگفته نماند که روز دوشنبه برخی معاملات شمش به دلیل افزایش بیش از حد قیمت محصول در بورس، ابطال شد.

محصول میلگرد در هفته پنجم زمستان بیش از ۲۴۷ هزار تن عرضه داشت که نسبت به هفته گذشته حدود ۲۴۷ هزار تن بیشتر بود. همچنین این محصول با وجود رکود معاملات در بازار، ۲۲۵ هزار و ۱۰۷ تن تقاضا را به ثبت رساند که در نهایت ۱۲۷ هزار و ۹۸ تن آن را به فروش رساند. ناگفته نماند که میلگرد در بورس کالا به جز چند شرکت فولادی، خریدار آنچنانی ندارد.

از طرفی، معاملات انواع ورق در بورس کالا ۶۲ هزار و ۶۶۴ تن عرضه داشت که با وجود کاهش عرضه، انواع ورق در بورس توانست ۳۰ هزار و ۹۱۴ تن فروش را به ثبت برساند و در واقع حدود ۴۹ درصد آن معامله شد.

همچنین، برای گندله عرضه کمتری نسبت به هفته گذشته یعنی ۷۴۲ هزار تن به ثبت رسید که با ۴۳۰ هزار تن تقاضا، حدود ۴۲۰ هزار تن محصولات خود را به فروش رساند و ۱۰ هزار تن یعنی حدود ۲ درصد آن روی دست تولیدکنندگان ماند.

وضعیت کنسانتره نیز به همین منوال بود و برای ۴۹۹ هزار و ۸۰۰ تن، همین میزان تقاضا را به ثبت رساند که تنها ۲۲۵ هزار تن آن یعنی ۴۵ درصد به فروش رفت. ناگفته نماند این محصول نسبت به هفته گذشته حدود ۱۰۰ تن حجم بیشتری در عرضه تجربه کرده است.

انواع سنگ آهن کلوخه و دانه‌بندی نیز در مجموع ۵۰۰ هزار تن عرضه شد که ۳۰۰ هزار تن تقاضا داشت و در نهایت، حدود ۷۰ درصد یعنی ۳۵۰ هزار تن آن معامله شد.

ناودانی در معاملات هفته جاری بورس کالا ۴ هزار و ۱۹۳ تن عرضه داشت که نسبت به هفته گذشته حدود ۲ برابر در عرضه افزایش پیدا کرده است. همچنین این محصول تقاضای ۶ هزار و ۵۹۰ تنی را ثبت کرد که با این حال، توانست ۳ هزار و ۸۹۳ تن را به فروش برساند.

همچنین تختال C در هفته جاری عرضه بیشتری در محدوده ۹۰ هزار تنی با اختلاف ۴۰ هزار تن نسبت به هفته گذشته ثبت کرد که در نهایت با ۱۱۷ هزار و ۵۰۰ تن تقاضا، تمام ۹۰ هزار تن به فروش رفت.

رشد قیمت‌های آهن و فولاد با وجود رکود چندماهه بازار اتحادیه صنفی آهن و فولاد ایران احتمال افزایش قیمت میلگرد

بر همین اساس، هفته جاری روند افزایشی در قیمت میلگرد مشاهده شد؛ در واقع قیمت این محصول در تمام طول هفته به صورت میانگین رشد ۱۰۰ تا ۶۰۰ تومانی را در هر کیلوگرم به ثبت رساند که میزان افزایش آن روز دوشنبه به بالاترین حد خود رسید.

همچنین نرخ تیرآهن در اولین هفته بهمن‌ماه روند افزایشی را تجربه کرد؛ به گونه‌ای که حتی روز سه‌شنبه تا ۹۰۰ تومان رشد را در هر کیلوگرم به ثبت رساند و مدار صعودی قیمت آن از ابتدای هفته تا پایان روز چهارشنبه ادامه داشت.

از طرفی، قیمت محصولات نبشی و ناودانی از ابتدای هفته در کلیه مبادی فروش در روند ثابتی قرار گرفتند و تنها روز دوشنبه هر یک از آنها حدود ۲۰۰ تومان در هر کیلوگرم رشد کرد.

بازار پروفیل نیز هفته جاری را با افزایش نرخ در محدوده ۱۰۰ تا ۵۰۰ تومانی آغاز کرد و مانند سایر محصولات فولادی در بازار، به رشد قیمتی خود تا پایان هفته ادامه داد.

طبق روند معاملاتی بازار آهن در هفته جاری، می‌توان گفت با وجود رکودی که چند ماه گریبان‌گیر فعالان این حوزه شده، تمام محصولات فولادی در بازار روند افزایشی قیمت را تجربه کردند. به نظر می‌رسد بازار تقاضای مصرفی محصولات نهایی در بازار داخلی همچنان ضعیف و بدون هیچ‌گونه تغییر محسوس در خروجی انبار است که در چند ماه اخیر ادامه پیدا کرده است.

بازار ارز در تمام طول هفته در کانال ۵۳ تا ۵۴ هزار تومانی در حال حرکت بود که نهایتاً در روز چهار‌شنبه ۴ بهمن ماه وارد محدوده ۵۵ هزار تومانی شد که بیشترین نرخ هفته جاری را تجربه کرد. در واقع قیمت دلار تحت تأثیر مناقشه مرزی میان ایران و پاکستان افزایشی شد و حتی در معاملات پشت خطی نیز رشد کرد و این روند، تا پایان هفته ادامه داشت؛ به گونه‌ای که در نهایت روز چهارشنبه در محدوده ۵۵ هزار تومانی تثبیت شد.

بر همین اساس، به نظر می‌رسد در صورتی که خبر مهمی در این حوزه منتشر نشود و یا مسئولان اقدامی نکنند، نرخ ارز به رشد خود ادامه خواهد داد.

رشد قیمت‌های آهن و فولاد با وجود رکود چندماهه بازار اتحادیه صنفی آهن و فولاد ایران احتمال افزایش قیمت میلگرد

بنابراین در هفته‌ای که گذشت، با آغاز نوسانات ارزی، بازار فولاد نیز تحت‌تاثیر قرار گرفت؛ به طوری که قیمت تمام حلقه‌‌‌های زنجیره روند افزایشی داشتند و به همین دلیل، می‌توان گفت کاهش عرضه‌‌‌ها در بورس‌کالای ایران رخ داده است.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors