Please use a valid API Key نابسامانی در صادرات بازار فولاد ایران - فولادبان Please use a valid API Key

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

نابسامانی در صادرات بازار فولاد ایران

با توجه به اوضاع نابسامان بازار صادراتی ایران؛ بیلت گران تر از میلگرد معامله می شود.

به گزارش فولادبان و به نقل از نشریه جهانی متال اکسپرت(Metal Expert)، قیمت محصولات فولادی نیمه تمام ایرانی به دلیل چالش های متعددی که دولت ایران بر سر راهش قرار داده، تغییر جهشی نداشته است.
تنها یک مورد معامله بیلت با خریدار آسیایی به تازگی صورت گرفت و قیمت بیلت ایرانی برای تحویل ماه فوریه برای 485-490 دلار در هر تن ثابت بود. شرکت فولاد خراسان نیز 25 هزار تن بیلت خود را عرضه کرده و مهلت مزایده تا 31 دسامبر(10 دی) خواهد بود. شرکت فولاد خوزستان نیز 30 هزار تن بیلت با قیمت 490 دلار در هر تن فوب به مقصد آسیای جنوب شرقی و زمان تحویل اواسط ماه فوریه به فروش رساند. این معامله که رکورد قیمت را در چندماهه اخیر برای بیلت ایرانی ثبت کرده درمقایسه با قیمت کمتر میلگرد ایرانی حکایت از اوضاع عجیب و نابسامان این روزهای صنعت فولاد ایران دارد. یک منبع آگاه در این باره اظهار داشت: درحالی میلگرد ایرانی با قیمت 470 دلار فوب معامله می شود که قیمت بیلت 20 دلار از آن گران تر است. دلیل آن هم عوارض صادراتی 2 درصدی است که بیلت بعنوان محصول نیمه تمام باید پرداخت کند و میلگرد بعنوان محصول تمام شده فولادی، از پرداخت آن معاف است.
علاوه بر این ها یک تاجر نیز به این موضوع اشاره کرد که تولیدکنندگان فولاد موظفند ارز حاصل از فروش خود را به ایران بازگردانند. نرخ تبدیل ارز برای بیلت 42 هزار تومان برای هر دلار است ولی فروشندگان میلگرد می توانند 48 هزار تومان به ازای هر دلار دریافت کنند.
چالش های تولیدکنندگان فولاد اما به اینجا نیز ختم نمی شود و نرخ مالیات ارزش افزوده 9 درصدی نیز از دیگر مشکلات آنها است. فرارسیدن کمبود گاز هم به این مشکلات افزوده و نگرانی ها از قطعی گاز بیش از پیش ادامه دارد. تعدادی از تولیدکنندگان همین حالا نیز از کاهش تولید آهن اسفنجی خبر داده اند. بازار صادراتی نیز راکد است و فرارسیدن کریسمس و نزدیکی سال نو، بسیاری از مشتریان را به تعطیلات فرستاده و مشتریان الجزیره و اردن نیز درپی ناامنی دریای سرخ، از بازار تولیدکنندگان ایرانی حذف شده اند. درحال حاضر نگاه فروشندگان ایرانی به سمت خریداران تایلند و اندونزی معطوف شده و مذاکرات در این خصوص درحال انجام است.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors