در گفتگو با فولادبان ارائه شد؛ 

تحلیل رمق فولادی‌ها با بخشنامه‌های مکرر دولت/ فولادسازان از عهده هزینه‌های گزاف پروژه گازی برنمی‌آیند

یک فعال فولادی گفت: در حال حاضر، به دلیل بخشنامه‌های مکرر دولت جهت تنظیم بازار، محصولات فولادی و اجبار فولادسازان به فروش محصولات خود با قیمت‌های دستوری، توانی برای تولیدکنندگان جهت اجرای پروژه‌ها وجود ندارد. 

حسین بختیاری در گفتگو با فولادبان در رابطه با جذب سرمایه‌گذار برای افزایش پایداری تأمین گاز طبیعی صنایع بیان کرد: شیوه نامه جذب سرمایه‌گذار برای ایجاد توازن در شبکه تولید و مصرف و افزایش پایداری و امنیت عرضه گاز طبیعی به خصوص در دوره‌های اوج مصرف با اولویت مشترکین عمده و نیروگاه‌ها قرار است از طریق افزایش ظرفیت ذخیره سازی گاز طبیعی و گاز مایع عملی شود.

به گفته وی، این طرح شامل احداث تاسیسات مقیاس کوچک مایع سازی گاز طبیعی  (MiniLNG)و ذخیره سازی و تبدیل LNG به گاز طبیعی احداث تاسیسات فشرده سازی گاز طبیعی (CNG)است.

فعال فولادی ادامه داد: همچنین این طرح ذخیره سازی و تبدیل CNG به گاز طبیعی احداث تاسیسات ذخیره سازی گاز مایع و تبدیل آن به SNG یعنی گاز مایع مخلوط با هوا قابل جایگزینی با گاز طبیعی احداث تاسیسات دریافت و تبدیل LNG  وارداتی به گاز طبیعی احداث تاسیسات ذخیره سازی زیرزمینی گاز طبیعی را نیز شامل می‌شود.

بختیاری تصریح کرد: در این راستا، مصرف کنندگان عمده گاز طبیعی برای جلوگیری از اعمال محدودیت‌های گازی در فصل زمستان باید اقدام به ذخیره سازی گاز طبیعی و یا احداث تجهیزاتی جهت تولید، ذخیره و استفاده از  LNG نمایند.

وی با اشاره به هزینه بالای این طرح گفت: هرکدام از این پروژه‌ها در مقیاسی که فولادی‌ها مصرف گاز دارند، به هزینه‌های گزافی نیاز دارند که بعید است فولادسازان بتوانند در آینده نزدیک این پروژه‌ها را اجرا کنند. چرا که در حال حاضر، به دلیل بخشنامه‌های مکرر دولت جهت تنظیم بازار، محصولات فولادی و اجبار فولادسازان به فروش محصولات خود با قیمت‌های دستوری، توانی برای تولیدکنندگان جهت اجرای پروژه‌ها وجود ندارد.

این فعال فولادی در پایان خاطرنشان کرد: بنابراین می‌توان گفت به دلیل انحصاری بودن این تکنولوژی و همچنین معضلات مربوط به تحریم، به طور قطع در سال جاری انتظار اجرای چنین پروژه‌هایی نداریم؛ ضمن اینکه پروژه‌ای که دولت بدین منظور از سال 1386 بنام IRAN LNG شروع کرده، هنوز به اتمام نرسانده است.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *