در گفتگوی عضو هيات ‌مديره انجمن توليدكنندگان فولاد با فولادبان مطرح شد؛

عرضه و تقاضا محرک قیمت‌های فولادی نیست

به گفته عضو هيات ‌مديره انجمن توليدكنندگان فولاد، در حوزه آهن و فولاد، کارخانجات تقریباً دو برابر نیاز داخلی را تولید می‌کنند و نمی‌توان گفت عرضه و تقاضا محرک تغییر قیمت‌ها است.

بهادر احرامیان در گفتگو با فولادبان در رابطه با تشکیل کمیته 3 جانبه بورس کالا مطرح کرد: با توجه به شرایط، می‌توان گفت استدلال و مبنای چنین تصمیماتی در کشور مشخص نیست و بنابراین نمی‌توان هدف و دستاورد دقیق تشکیل این کمیته را بیان کرد. البته طبق شنیده‌ها هدف از تشکیل کمیته کنترل بازار است که معنی آن مشخص نیست؛ چرا که در کشور تورم دو رقمی داریم و قیمت‌ها نیز هر سال به دلیل تورم در حال افزایش است.

وی ادامه داد: بر همین اساس، با وجود اینکه دولت و بورس کالا سعی بر مدیریت معاملات مبنی بر عرضه و تقاضا دارند؛ اما تأثیر روز افزون تورم در این حوزه را نمی‌توان نادیده گرفت. در واقع عامل افزایش و تغییر قیمت‌ها در کشور را می‌توان چاپ پول دانست و نامتوازن بودن عرضه و تقاضا تأثیر چندانی در این حوزه ندارد.

عضو هيات ‌مديره انجمن توليدكنندگان فولاد افزود: ناگفته نماند در حوزه آهن و فولاد، کارخانجات تقریباً دو برابر نیاز داخلی را تولید می‌کنند و نمی‌توان گفت عرضه و تقاضا محرک تغییر قیمت‌ها است. ضمن اینکه امروزه تمام کارخانجات به ویژه تولیدکنندگان محصولات نهایی با کمتر از 50 درصد ظرفیت خود کار می‌کنند.

احرامیان در پایان با اشاره به اینکه وضعیت قطعی گاز فولادسازان در زمستان نامشخص است، گفت: پیش بینی شرایط فولادی‌ها برای قطعی گاز در زمستان بسیار سخت است؛ اما می‌توان گفت همچنان در این حوزه ناترازی‌هایی وجود دارد و البته که میزان قطعی به شدت برودت هوا نیز بستگی دارد. از طرفی، به نظر می‌رسد این اتفاق تأثیر زیادی در روند قیمتی محصولات از جمله شمش نداشته باشد؛ چرا که روند قیمتی محصولات از تورم سرچشمه می‌گیرد و عرضه و تقاضا تأثیر چندانی در روند معاملات و قیمت‌گذاری ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *