گفتگوی کارشناس فولادی با فولادبان ارائه شد؛

قیمت بالا و عرضه محدود آهن اسفنجی و قراضه؛ بازدارندگان فولاد/ لزوم متعادل‌سازی قیمت‌ها در زنجیره

یک کارشناس فولادی گفت: قیمت قراضه آهن به شدت افزایش پیدا کرده و تولیدکنندگان از دوطرف تحت فشار قرار گرفته‌اند؛ بنابراین قیمت بالا و عرضه محدود در آهن اسفنجی و قراضه باعث شده تولید شرکت‌های فولادی دچار مشکل شوند.

حسام الدین والی در گفتگو با فولادبان درباره بازار صادراتی فولاد ایران مطرح کرد: دولت ابتدا باید نرخ ارز صادراتی را اصلاح و برای موضوع تعهد ارز بازگشت حاصل از صادرات نیز برنامه‌ریزی کند. در واقع بسیاری از تولیدکنندگان و تاجران تمایلی به صادرات ندارند؛ چرا که باید مواد اولیه را در داخل کشور با قیمت گذاری دلاری که نرخ بیشتری است، تأمین کرده و پس از آن محصولات را با دلار ارزان‌تر صادر کنند.

وی با بیان اینکه باید به حلقه‌های زنجیره فولاد تقاضا تزریق شود و توازن در زنجیره نیز وجود داشته باشد، افزود: در بورس کالا گندله با قیمت بالا عرضه می‌شود و این درحالیست که خارج از بورس، گندله را می‌توان با 500 تا 600 تومان ارزان‌تر تهیه کرد. چنین عملکردی نشان می‌دهد نظام توزیع کشور دچار مشکل شده و بر همین اساس، قیمت‌ها باید متعادل شوند.

کارشناس فولادی اظهار کرد: در بحث آهن اسفنجی نیز می‌توان گفت این محصول در بورس کالا به صورت صد در صدی عرضه نمی‌شود و شرکت‌های اسفنجی به صورت دلبخواهی، با تناژ مدنظر خود، عرضه می‌کنند که بزرگ‌ترین اشتباه است.

والی ادامه داد: برای اینکه بازار داخلی و صادرات فولاد کشور متعادل شود، باید توازن زنجیره برقرار شود و همچنین مسئولان فقط به حوزه شمش و میلگرد توجه می‌کنند. در این راستا، زمانی که عرضه آهن اسفنجی مدیریت نمی‌شود، در حوزه‌ای از فولاد به نام ضایعات آهن، قیمت‌ها به صورت چند برابری افزایش پیدا می‌کند که بخشی از نیاز مواد اولیه تولیدکنندگان را تأمین می‌کند.

وی معتقد است قیمت قراضه آهن به شدت افزایش پیدا کرده و تولیدکنندگان از دوطرف تحت فشار قرار گرفته‌اند؛ بنابراین قیمت بالا و عرضه محدود در آهن اسفنجی و قراضه باعث شده تولید شرکت‌های فولادی دچار مشکل شوند.

این کارشناس فولادی در پایان خاطرنشان کرد: البته ناگفته نماند دولت تاکید دارد که قیمت محصولات فولادی تغییر نکند و برای بهبود روند بازار مسکن کاهش یابد؛ اما این اتفاق با حرف عملی نمی‌شود و باید مولفه‌های آن مانند انرژی و هزینه‌های جاری تولیدکننده مورد بررسی قرار بگیرد. از سوی دیگر با شرایطی که دولت در پیش گرفته، در حال حاضر، بسیاری از تولیدکنندگان خصوصی با نصف ظرفیت خود کار می‌کنند که باید به آنها رسیدگی شود.

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *