جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اخبار 06 بهمن 1399 - 3 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

ثبات نسبی نرخ مقاطع طویل فولادی/ تشدید سرعت کاهش قیمت پروفیل

امروز با وجود تداوم نوسانات نرخ ارز در بازار آزاد، سامانه نیما و صرافی ملی، بازار آهن در بیشتر حوزه‌ها در آرامشی نسبی به سر می‌برد؛ به نحوی که تولیدکنندگان مقاطع طویل فولادی عمدتا ترجیح داده‌اند که تغییری در قیمت محصولاتشان ایجاد نکنند و البته پروفیلی‌ها کمی بیشتر از روزهای گذشته عقب‌نشینی کرده‌اند.

به گزارش فولادبان؛ امروز بازار ارز بازهم نوسانات نسبتا شدیدی را تجربه می‌کند و در مجموع نرخ دلار نقدی در بازار آزاد با کاهشی 170 تومانی نسبت به عصر دیروز به 23 هزار و 430 تومان رسیده، اما نرخ فروش اسکناس دلار روی تابلوی صرافی ملی با افزایشی 440 تومان نسبت به بعد از ظهر گذشته با رقم 22 هزار و 870 تومان ثبت شده است.

ثبات نسبی قیمت مقاطع طویل فولادی در روز جاری اما بازهم مانند روزهای گذشته ناشی از نبود تقاضای مصرفی در بازار فولاد کشور است؛ موضوعی که پیش‌بینی می‌شود تا اواسط بهمن یا اواخر این ماه ادامه پیدا کند و به همین دلیل، اگر نرخ دلار مجددا در دو هفته آتی با نزدیک شدن بیشتر بایدن به مذاکرات برجامی روی ریل نزولی قرار نگیرد، نباید در این دو هفته شاهد تحول خاصی در نرخ این محصولات باشیم.

عقب‌نشینی امروز پروفیلی‌ها هم بیشتر ناشی از بی‌مشتری ماندن بخش زیادی از ورق‌های عرضه‌شده در بورس کالا و انجام معاملات این محصولات با قیمت پایه است. همچنین به نظر می‌رسد عدم استقبال از معاملات امروز ورق هم به کاهش محسوس نرخ حواله‌جات دلار نیمایی و انتظار برای کاهش بیشتر قیمت این ارز با توجه به صحبت‌های اخیر رئیس کل بانک مرکزی درباره تزریق سنگین حواله به سامانه نیما از سوی دولت ربط داشته باشد.

در این میان امروز شاهد کاهش 5 درصدی ضریب تعیین قیمت پایه شمش بلوم در معاملات بورس کالا بودیم؛ اتفاقی که با افت محسوس نرخ دلار نیمایی در هفته گذشته دست به دست هم داد و باعث شد نرخ پایه شمش در معاملات فردای بورس نسبت به هفته گذشته بیش از 16 درصد کاهش داشته باشد و با احتساب مالیات به 11 هزار و 92 تومان برسد؛ این قیمت هم تقریبا 200 تومان از متوسط نرخ شمش القایی در معاملات روز گذشته بازار آزاد پایین‌تر است.

بر این اساس با توجه به عدم استقبال بیش از 99 درصدی از معاملات مقاطع طویل فولادی در عرضه‌های سه هفته گذشته، به احتمال زیاد براساس شیوه‌نامه فولادی اخیر دولت، در عرضه‌های روز چهارشنبه بورس کالا نیز به نظر می‌رسد قیمت پایه میلگرد با اعمال ضریب 75 درصدی نرخ محصولات صادراتی منطقه CIS، با احتساب مالیات و با توجه به احتمال تداوم کاهش نسبی نرخ دلار نیمایی در روز آتی، به حدود 12 هزار و 250 تا 12 هزار و 350 تومان برسد.

این نرخ‌ها نیز به میزان اندکی از متوسط نرخ میلگرد 14 آجدار در معاملات امروز بازار آزاد نیز پایین‌تر است و به این صورت، احتمالا شاهد آن باشیم که این هفته معاملات شمش و میلگرد از هفته‌های گذشته تا حدود زیادی پررونق‌تر باشد، اما چون احتمالا قیمت‌های پایه بورسی تنها به میزان اندکی از نرخ‌های کف بازار پایین‌تر خواهد بود، در صورتی که خوش‌بینی‌های بایدنی در روزهای آتی بیشتر نشود، قاعدتا نباید شاهد کاهش محسوس قیمت محصولات فولادی بخصوص مقاطع طویل در بازار آزاد باشیم.

در هر صورت، هم‌اکنون (14:15 دوشنبه 6 بهمن) براساس قیمت‌های اعلامی درب کارخانه نوردکاران فولادی؛ شاهد ثبات نسبی بیشتر انواع میلگرد آجدار در بازار آزاد هستیم و البته برخی شرکت‌های این حوزه نرخ محصولاتشان را بین 30 تا 50 و بعضا تا 150 تومان افزایش داده‌اند و بعضی دیگر نرخ‌هایشان را بین 50 تا 100 تومان ارزان‌تر کرده‌اند؛ محدوده قیمتی میلگرد 14 آجدار نیز در کانال 12 هزار و 150 تا 13 هزار و 115 تومان قرار گرفته است.

امروز همچنین عمده تولیدکنندگان محصولات حوزه نبشی و ناودانی هیچ تغییری در نرخ محصولات خود نبست به روز گذشته ایجاد نکرده‌اند و تولیدکنندگان انواع تیرآهن نیز قیمت محصولاتشان را ثابت نگه داشته‌اند. در این میان شنیده‌های ما از بنگاه‌های تهران نیز از ثبات نسبی قیمت سایزهای مختلف تیرآهن ذوبی در روز جاری حکایت دارد.

امروز اما بیشتر تولیدکنندگان محصولات حوزه لوله و پروفیل، بخصوص نرخ سایزهای پرمصرف خود را به میزان محسوسی کاهش داده‌اند؛ به نحوی که با وجود ثبات نسبی قیمت برخی سایزهای متفرقه تولیدکنندگان مختلف این حوزه، نرخ سایز پرمصرف با ضخامت 2 بین 100 تا حداکثر 500 تومان در مبادی فروش مختلف کاهش یافته است؛ در مجموع قیمت پروفیل با ضخامت 2 در محدوده 21 هزار و 300 تا 22 هزار و 300 تومان قرار گرفته است.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors