جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اخبار 04 بهمن 1399 - 3 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

آرامش نسبی در بازار فولاد/ آهنی‌ها فعلا نظاره‌گر تحولات ارزی هستند

امروز با وجود تداوم نوسانات شدید نرخ ارز در بازار آزاد، بازار فولاد کشور بر اثر نبود تقاضا کماکان از میدان التهابات ارزی عقب نشسته و فعلا معاملات بازار آهن با حجمی اندک و آرامشی نسبی پیش می‌رود و قیمت عمده مقاطع فولادی در روز جاری ثابت مانده یا تغییرات ملایمی را تجربه کرده است.

به گزارش فولادبان؛ با وجود این که بیشتر خبرهای اثرگذار بر بازار ارز، از جمله صحبت‌های اخیر رئیس کل بانک مرکزی درباره آزادسازی بخش بیشتری از منابع ارزی بلوکه‌شده کشور، بهبود شرایط صادرات نفتی و غیرنفتی و همچنین برخی تحرکات دولت جدید آمریکا برای برداشتن برخی تحریم‌های مرتبط با موضوع کرونا، خبرهای مثبتی برای بازار ارز تلقی می‌شوند و اتفاقا در بازگشایی امروز بازار ارز هم نرخ دلار نقدی با کاهشی 850 تومانی به 22 هزار و 400 تومان رسید، اما ساعاتی است که مجددا این نرخ رو به افزایش گذاشته و فعلا به 22 هزار و 850 تومان رسیده است؛ این اتفاق نشان می‌دهد که هنوز جو روانی مضطربی بر بازار ارز حاکم است و سایه نگرانی‌ها از احتمال محقق نشدن خوش‌بینی‌های بایدنی بر این بازار کماکان سنگینی می‎کند.

در این میان اما بازارساز که در ابتدای صبح نرخ فروش اسکناس دلار در تابلوی صرافی ملی را با کاهشی 70 تومانی نسبت به عصر پنجشنبه با 22 هزار و 580 تومان بازگشایی کرد و در ساعت‌های بعدی نیز 150 تومان دیگر از نرخ این ارز کاست، هنوز واکنشی به رشد مجدد قیمت دلار در بازار آزاد و نرخ فروش اسکناس دلاری روی تابلوی صرافی ملی کماکان 22 هزار و 430 تومان است.

شرایطی که حاکی از تلاش بازارساز برای مقاومت در برابر بازگشت دلار به ریل نزولی با تزریق درهم در بازار آزاد و تامین حواله‌جات در سامانه نیما است و اگر مثل روزهای پایانی هفته گذشته، شاهد به ثمر رسیدن این تلاش‌ها باشیم، طبیعتا قیمت دلار نقدی نیز نمی‌تواند چندان روی ریل صعودی کنونی دوام بیاورد.

در این میان اما در بازار آهن کشور همچنان شرایط راکد بر اثر نبود تقاضا در ایام سرد سال بخصوص با توجه به پیش‌بینی‌ها از احتمال وقوع بارش‌های سنگین در گوشه و کنار کشور برقرار است و از سویی دیگر، فعالان این بازار همچنان منتظر روشن شدن تکلیف نرخ ارز هستند و بسیاری از آنها بخصوص کسانی که به کاهش قیمت دلار دل بسته‌اند، ترجیح می‌دهند در این دوران گذار از خرید و فروش دست بردارند؛ به همین دلیل، اکنون هم مانند دو هفته گذشته کمابیش بنگاه‌هایی که با زیرفروشی و ارائه تخفیف‌های مناسب به دنبال جذب مشتری می‌گردند، یافت می‌شوند.

بر همین اساس، بازار آهن امروز عمدتا روی ریل ثبات نسبی حرکت می‌کند و بیشتر تولیدکنندگان مقاطع طویل فولادی نرخ محصولات خود را در روز جاری ثابت اعلام کرده‌اند. البته امروز در میان قیمت‌های اعلامی تولیدکنندگان مقاطع و بخصوص محصولات حوزه لوله و پروفیل بعضا کاهش یا افزایش‌های پراکنده‌ای مشاهده می‌شود.

در این میان برخی فعالان بازار برخی افزایش قیمت‌های امروز را به مصوبه اخیر وزارت صمت درباره کاهش محدودیت‌های صادراتی مواد اولیه زنجیره فولاد نسبت می‌دهند و تاکید دارند برخی نوردکاران از همین حالا با احتمال کمبود مواد اولیه در هفته‌های آتی قیمت محصولاتشان را بالا برده‌اند، حال آن که هنوز مشخص نیست این مصوبه آیا تاثیری جدی بر کمبود مواد اولیه زنجیره فولاد آن هم در شرایط رکودی حال حاضر بازار آهن کشور خواهد گذاشت یا خیر؟

نکته دیگری که البته آن را هم نباید از خاطر دور نگه داشت، این است که با وجود تداوم برخی خوش‌بینی‌ها نسبت به احتمال کاهش نرخ ارز در روزهای آتی، بازار آهن با بالا رفتن تقاضا در پایان فصل سرما ممکن است با کمبودهایی مواجه شود؛ چراکه اولا همین مصوبه تازه وزارت صمت شاید موجب کمبود برخی مواد اولیه در ماه‌های آتی شود و از آن مهمتر قطعی‌های مکرر گاز و برق بسیاری از فولادسازان، نوردکاران و معدنی‌ها در هفته‌های اخیر قطعا در میان‌مدت بازار فولاد کشور را با کمبود محصولات نهایی مورد تقاضای خریداران مواجه خواهد کرد.

در هر صورت، هم‌اکنون (14:10 شنبه 4 بهمن) براساس قیمت‌های درب کارخانه اعلام‌شده از سوی نوردکاران فولادی؛ شاهد ثبات نسبی قیمت بیشتر انواع میلگرد آجدار در بازار آزاد هستیم و البته برخی تولیدکنندگان این حوزه در روز جاری قیمت محصولاتشان را بین 100 تا 300 کاهش داده و برخی دیگر بین 50 تا 300 تومان گران‌تر کرده‌اند؛ محدوده قیمتی میلگرد 14 آجدار نیز در کانال 12.4 تا 13.1 هزار تومان قرار گرفته است.

امروز همچنین بیشتر تولیدکنندگان محصولات حوزه نبشی و ناودانی قیمت محصولاتشان را ثابت اعلام کرده‌اند و البته برخی تولیدکنندگان این حوزه نیز به کاهش 200 تا 300 تومانی نرخ محصولات خود پرداخته‌اند و البته بعضا افزایش‌های پراکنده تا 50 تومانی هم در نرخ انواع نبشی و ناودانی مشاهده می‌شود.

در بازار تیرآهن نیز عمده خبرها از ثبات نسبی قیمت محصولات این حوزه حکایت دارد، گرچه از کاهش 100 تا افزایش 200 تومانی هم در قیمت محصولات برخی تولیدکنندگان این حوزه مشاهده می‌شود. همچنین در شرایطی که برخی شنیده‌های ما از بنگاه‌های تهران از کاهش 20 تا 50 هزار تومانی نرخ هر شاخه از سایزهای پرمصرف تیرآهن ذوبی حکایت داشت، امروز برخی شنیده‌های دیگر نیز حاکی از افزایش 10 هزار تومانی قیمت هر شاخه از این محصولات بود.

امروز، تولیدکنندگان محصولات حوزه لوله و پروفیل نیز در هر دو مسیر کاهش یا افزایش نسبی قیمت محصولاتشان گام برداشته‌اند و البته بیشتر آنها تلاش کرده‌اند که قیمت محصولات خود را گران‌تر کنند؛ به نحوی که شنیده‌های ما از نرخ‌های اعلامی تولیدکنندگان این حوزه هم از کاهش 100 تا 300 و هم از افزایش 100 تا 400 تومانی قیمت لوله و پروفیل حکایت دارد؛ محدوده قیمتی پروفیل با ضخامت 2 نیز بسته به ورق استفاده‌شده و شرکت تولیدکننده در کانال 21.4 تا 22.4 هزار تومان قرار گرفته است.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors