طرح انتقال آب خلیج فارس، کدام استان‌ها را سیراب می‌کند؟

مدیر طرح و برنامه شرکت تامین و انتقال آب خلیج فارس گفت: این طرح در سه فاز به طول 820 کیلومتر ،200 میلیون مترمکعب آب را به شهرهای صنعتی انتقال خواهد داد.

ایمان عشقی ثانی در گفتگو با خبرگزاری فولاد بان گفت:طرح انتقال آب خلیج  فارس با هدف تامین آب شرب و صنعتی در3 خط طراحی شده است که خط یک به طول 820 کیلومتر و عرض 30 متر افتتاح شده و خط دوم به طول 734 کیلومتر در حال اجرا می باشد و استان های بندرعباس، هرمزگان، کرمان و یزد را تحت پوشش قرار می دهد. وی افزود: بودجه این طرح در فاز دوم 65 هزارمیلیاردتومان(810 میلیون یورو) طی 5 سال (1405) برنامه ریزی شده تا 200 میلیون متر مکعب آب را در سال، به مقصد های مشخص شده انتقال دهد و خط سوم در حال حاضر برنامه اجرای آن مشخص نمی باشد.

مدیر طرح و برنامه شرکت تامین و انتقال آب خلیج فارس افزود: این طرح انتقال، بخشی آب شرب و بخشی دیگر مربوط به صنعت است که برای تامین بودجه ساخت این طرح، هزینه بخش شرب آن را دولت مشوق هایی را در نظر گرفته است و هزینه بخش صنعت، از طریق پیش فروش آب به صنایع مورد نیاز تامین خواهد شد.این طرح مطالعات آن انجام شده است ولی به لحاظ منابع مالی در حال رایزنی با شرکت ها و وزارت های مربوطه است و هنوز عدد آن مشخص نشده است.

او گفت : با توجه به مطالعات فنی و اقتصادی که انجام شده است، در چند سال آینده در این مناطق صنعتی با تنش آبی مواجه خواهیم بود و فقط آب شرب برای استفاده وجود خواهد داشت و برای تامین آب و رونق صنایع فولادی در این مناطق، این طرح در حال اجراست.

عشقی افزود: در افق کارهای اجرای خط 2 ، 66کیلومتر در استان یزد در حال اجراست و همچنین آب شیرین کن شماره 3 مطالعات آن انجام شده است و آب شیرین کن شماره 2 تا نیمه اول سال 1403 به بهره برداری می رسد که 70 میلیون مترمکعب آب به ظرفیت موجود اضافه می کند و در حال حاضر بیش از 8 میلیون مترمکعب آب شرب از این طرح، برای تامین آب استان هرمزگان به مانند بندرخمیر و شهرک رضوان تخصیص یافته است.

وی در پایان گفت: این خط به لحاظ زیست محیطی مسیر آن احداث شده و مشکلی در حوزه خط لوله وجود ندارد و در خصوص پساب آب دریا نیز استانداردی وجود دارد که آب دریا بعد از شیرین سازی، چون حاوی نمک است باید حل شود تا غلظت نمک در این محیط ها بالا نرود و از این بابت این طرح از لحاظ زیست محیطی تایید شده است.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *