جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اخبار 03 اسفند 1399 - 3 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

تغییر مداوم مقررات، آرامش را از فضای کسب‌وکار می‌گیرد

دبیر سندیکای لوله و پروفیل فولادی ایران با انتقاد از تغییر مداوم مقررات قیمت‌گذاری ورق فولادی در بورس کالا تاکید کرد: ما معتقدیم که بورس باید بر اساس مؤلفه‌های اصلی اقتصاد همه چیز را در اختیار فرآیند عرضه و تقاضا بگذارد، اما اکنون شاهد آن هستیم که یک روز شیوه‌نامه دولت مد نظر قرار داده می‌شود و روز دیگر مصوبه شورای رقابت و این مساله آرامش را از فضای کسب‌وکار گرفته است.

به گزارش فولادبان؛ تغییر مداوم شیوه قیمت‌گذاری انواع ورق گرم فولادی در بورس کالا موجب بلاتکلیفی فعالان بازار فولاد کشور و بخصوص خریداران این محصول شده است. به نحوی که هفته گذشته در عرضه‌های ورق گرم شاهد این مساله بودیم که در تعیین قیمت این محصول نه تنها فرمول تعیین‌شده در شیوه‌نامه ساماندهی عرضه و تقاضای زنجیره فولاد اجرا نشد، بلکه بورس کالا برای تعیین نرخ این ورق از فرمول پیشنهادی شورای رقابت استفاده کرد.

مصوبه شورای رقابت نیز از قرار معلوم مبنی بر آن بوده است که قیمت پایه ورق گرم بر مبنای ضریب ۱۰۰ درصد میانگین نرخ‌های صادراتی چین و CIS ضربدر دلار نیمایی تعیین شود که همین مساله در هفته گذشته موجب رشد چشمگیر قیمت پایه ورق گرم شد.

در همین حال اما همین دیروز بود که یکی از مسئولان سازمان ایمیدرو در گفت‌وگو با فولادبان تاکید کرد که فولاد مبارکه اصفهان به عنوان مهمترین عرضه‌کننده ورق گرم در بورس کالا حاضر به ارائه تخفیف شده است و مجددا نرخ این محصول در بورس کالا براساس شیوه‌نامه فولادی اخیر دولت صرفا براساس ضریب 80 درصد نرخ ورق گرم صادراتی منطقه CIS تعیین خواهد شد.

این در حالی است که اطلاعیه عرضه انواع ورق فولادی در معاملات فردای بورس کالا که همین امروز در سایت این شرکت منتشر شده است، نشان می‌دهد که برخلاف این ادعا، قیمت پایه ورق گرم B عرضه‌شده در این بازار فیزیکی هیچ تغییری نکرده است؛ به نحوی که فردا 3 هزار و 500 تن ورق گرم B با نرخ پایه مشابه عرضه سه‌شنبه هفته قبل یعنی 160 هزار و 400 ریال در بورس کالا عرضه خواهد شد.

موضوعی که نشان می‌دهد با وجود برخی وعده‌ها مبنی بر بازگشت مبنای قیمت‌گذاری ورق گرم از فرمول تعیین‌شده در مصوبه شورای رقابت به فرمول تعیین‌شده در شیوه‌نامه فولاد، بورس کالا همچنان فرمول شورای رقابت را در این زمینه در نظر می‌گیرد یا حداقل شرکت عرضه‌کننده ورق گرم در معاملات فردای بورس کالا یعنی مجتمع فولاد گیلان نخواسته است نسبت به فرمول گران‌تر تخفیف بدهد.

کیومرث فتح‌الله کرمانشاهی، دبیر سندیکای لوله و پروفیل فولادی ایران که اعضای سندیکای متبوع او از جمله مهمترین خریداران ورق‌های گرم عرضه‌شده در بورس کالا و بازار آزاد هستند، در همین راستا ضمن انتقاد از تغییر مداوم مقررات قیمت‌گذاری محصولات فولادی در گفت‌وگو با خبرنگار فولادبان تصریح کرد: ما معتقدیم که بورس باید بر اساس مؤلفه‌های اصلی اقتصاد همه چیز را در اختیار فرآیند عرضه و تقاضا بگذارد، اما اکنون شاهد آن هستیم که یک روز شیوه‌نامه دولت مد نظر قرار داده می‌شود و روز دیگر مصوبه شورای رقابت و این مساله آرامش را از فضای کسب‌وکار گرفته است.

وی با تاکید بر این که فضای کسب و کار نیازمند ثبات و آرامش است، تصریح کرد: متاسفانه در صنعت ما تورم قوانین و مقررات وجود دارد و ما باید در صنعت کشور به‌ویژه در زنجیره فولاد به سمت مقررات‌زدایی حرکت کنیم. مطرح کردن دستورالعمل‌های مختلف باعث سردرگمی می‌شود، چراکه تولیدکننده که به اندازه کافی مشکل دارد، باید تکلیف خود را بداند و اگر تولیدکننده‌ای که نسبت به مشتری داخلی و خارجی تعهد دارد، تکلیف خود را نداند و هر روز قیمت‌ها را دستکاری کنیم، دچار مشکل خواهیم شد.

دبیر سندیکای لوله و پروفیل فولادی ایران از مهندسی عرضه ورق فولادی در بورس کالا نیز انتقاد کرد و ادامه داد: درست است که قیمت‌ها در بورس براساس فرآیند عرضه و تقاضه تعیین می‌شود، اما یک شائبه حال حاضر این است که در طرف عرضه همواره شاهد مدیریت و مهندسی هستیم و برای اینکه شفافیت بازار بیشتر شود، باید اجازه دهیم که خود بازار تعیین تکلیف کند و این دخالت‌ها در نهایت، باعث افزایش قیمت به ضرر مصرف‌کننده می‌شود.

کرمانشاهی در ادامه تاکید کرد: اگر ما به دنبال تعادل قیمت در بازار فولاد آن هم به نفع مصرف‌کننده نهایی هستیم، باید ثبات بر بازار حاکم شود و مکانیسم کشف قیمت صرفا باید فرآیند عرضه و تقاضا باشد.

وی در ادامه تصریح کرد: اگر قرار است واحدهای تولید فولاد کشور در صادرات حضور داشته باشند، به طور طبیعی، بحث رقابت پیش می‌آید و ما نباید قیمت‌ها را به گونه‌ای تعیین کنیم که هم مصرف‌کننده داخلی متضرر شود و هم تولیدکننده؛ ما باید منافع همه بازیگران این عرصه از جمله تولیدکننده، توزیع‌کننده، مصرف‌کننده و … را در نظر بگیریم و لذا قیمت جهانی نیز در شرایط خاصی می‌تواند یک پارامتر در نظر گرفته شده برای تعیین قیمت محصولات فولادی باشد، اما این موضوع را نباید به عنوان تنها مرجع در نظر بگیریم.

دبیر سندیکای لوله و پروفیل فولادی ایران ادامه داد: این روزها شرایط اقتصادی ما عادی نیست، زیرا ما با مشکلات ناشی از تحریم‌ها دست‌وپنجه نرم می‌کنیم و اگر می‌خواهیم تولید رونق گیرد، حق نداریم یک روز به نام قیمت پایه و روز دیگر با یک عنوان دیگر به طور مرتب بخشنامه‌ها و دستورهای خلق‌الساعه صادر کنیم و محیط کسب‌وکار را از ثباتی که مورد نیاز آن است، دور نگه داریم.

کرمانشاهی با اشاره به  این که زمان تصویب مصوبه شورای رقابت برای تعیین قیمت ورق فولادی، قبل از ابلاغ شیوه‌نامه و اوایل پاییز امسال بوده است، تصریح کرد: اعضای هیات‌مدیره بورس کالا دستورالعمل و ضابطه‌ای دارند و ما مخالف این نیستیم که همه کارها در بورس کالا بر اساس ضوابط انجام شود و همیشه طرفدار عدالت و شفافیت بوده‌ایم، اما نباید به صورت مرتب ثبات و آرامش لازمه بازار را به هم بزنیم و قیمت را به گونه‌ای تعیین کنیم که نرخ نهایی کشف‌شده، به ضرر مصرف‌کننده، تولیدکننده و هم توزیع‌کننده نباشد.

وی در پایان گفت: امکان دارد از این وضعیت و شرایط، واسطه‌ها و دلالانی که در بازار وجود دارند، بیشترین سود را ببرند، ولی ما به دنبال این هستیم که متولیان اصلی در طول زنجیره هرکدام سهم خودشان را بر اساس ارزش افزوده و اشتغالی که در طول زنجیره ایجاد می‌کنند، ببرند و در نهایت، همه این ماجراها به نفع مصرف‌کننده ختم به خیر شود.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors