گزارش فولادبان از معاملات «پشت خطی»؛

تحلیل روزانه بازار آهن چهارشنبه 3 آبان؛ ریزش قیمت مقاطع فولادی در جهان/ فولاد چین افزایش می‌یابد؟

تازه ترین خبرها از بازار فولاد از افزایش قیمت میلگرد و تیرآهن حکایت دارد.

به گزارش خبرنگار فولادبان، دلار امروز از نرخ 50 هزار تومان فراتر رفت و اکنون با قیمت 51 هزار تومان در بازار معامله می‌شود.

در مقابل شاهد نوسانات قیمت در بازار برخی مقاطع فولادی بودیم. به این صورت که میلگرد کاهش قیمت را تجربه کرد و ثبات قیمتها در بازار نبشی و ناودانی اقتاص افتاد. کاهش قیمتها در بخش کیلویی بازار تیراهن نیز اتفاق افتاد و تنها بازار پروفیل بود که روند ثبات قیمت داشت.

امروز در بازار جهانی فولاد شاهد کاهش قیمت‌ها بودیم. به طوریکه شمش دریای سیاه با قیمت 460 دلار در هر تن معامله شد و شمش داخلی چین نیز افزایش اندکی داشت.

شمش آسیای جنوب شرقی هم با قیمت 508 دلار در هر تن معامله شد و میلگرد صادراتی ترکیه نیز که هفته‌های گذشته روند مطلوبی را طی می‌کرد امروز با نرخ 547.5 دلار به دست متقاضیان رسید.

کاهش تقاضای فولاد در بازار ترکیه به دلیل افزایش تنش در منطقه خصوصا میان حماس و اسراییل باعث شده صادرات این کشور کاهش یابد و تقاضای فولاد روند نزولی داشته باشد. ورق گرم و سرد CIS نیز به ترتیب با قیمتهای 560 و 690 دلار در هر تن معامله شدند که تقریبا روند ثابتی را در هفته‌های گذشته طی کردند و نوسانات اندکی داشتند.

فولاد چین نیز نوساناتی داشت که نشان می‌دهد توجه به تولید و عرضه داخلی در اولویت است. مقامات صنعت فولاد می‌گویند که عرضه این کامودیتی در چین، بزرگترین مصرف کننده و تولید کننده جهان، در ماه‌های آینده باید تعدیل شود تا با کاهش فصلی تقاضا مطابقت داشته باشد و همچنین اشاره کردند که سفارشات صادرکنندگان در این سه ماهه کاهش یافته است.

بر اساس داده‌های انجمن آهن و فولاد چین (CISA)، مصرف فولاد چین در سه فصل اول سال ۲۰۲۳ نسبت به سال گذشته ۱.۵ درصد کاهش یافته است.

در طرف مقابل داده‌های جداگانه نشان می‌دهد که تولید در مدت مشابه ۱.۷ درصد افزایش یافته است. چین رشد تولید فولاد خود را در دو سال گذشته محدود کرده است تا انتشار کربن را محدود کند، اما تا کنون دستور مشابهی در سال جاری در این رابطه صادر نکرده است.

شی هونگوی، معاون دبیرکل CISA، در پاسخ به این سوال که آیا تولید امسال در همان سطح سال گذشته باقی خواهد ماند، گفت که تولید باید تعدیل شود. «تقاضای فولاد معمولا در زمستان کاهش می‌یابد. در این صورت، برای دستیابی به تعادل، نیاز به تعدیل در سمت عرضه است.» او از اظهار نظر در مورد چگونگی تعدیل خودداری کرد. مقامات CISA افزودند که عرضه و تقاضای فولاد چین در سه ماهه چهارم کاهش می‌یابد و اشاره کردند که تولید ممکن است به دلیل نگرانی‌های زیست محیطی محدود شود. جیانگ وی، نایب رئیس انجمن در نشست خبری گفت که صادرات بالاتر فولاد همراه با تقاضای بخش تولید، باعث افزایش تقاضا در سال جاری شده است.

آخرین وضعیت بازار آهن چه خبر؟

بررسی بازار آهن در روز چهارشنبه نشان می‌دهد، در بازار میلگرد قیمت محصولات شرکت ها 200 تومان کاهش داشت.

در بازار نبشی و ناودانی قیمت محصولات همه ی شرکت ها ثابت اعلام شد.

در بازار تیرآهن قیمت محصولات در بخش کیلویی 92 تا 275 تومان کاهش داشته و قیمت محصولات در بخش شاخه ای هم بدون تغییر اعلام شد.

در بازار پروفیل، قیمت محصولات ثابت گزارش شد.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *