در گفتگو با فولادبان مطرح شد؛

احتمال تغییر روش عرضه فولاد و سیمان در بورس کالا با تشکیل کمیته ۳ جانبه

یک کارشناس بورس کالا گفت: انتظار می‌رود با تشکیل کمیته ۳ جانبه، روش عرضه سیمان و فولاد در بورس کالا تغییر کند؛ به ویژه سیمان که احتمالأ در صورت تصویب بخشی از آن در خارج از بورس عرضه خواهد شد.

حسن میثمی در گفتگو با فولادبان در رابطه با تشکیل کمیته ۳ جانبه بورس کالا مطرح کرد: طبق شنیده‌ها، این کمیته متشکل از مدیران وزارت راه و شهرسازی، وزارت صمت و بازار سرمایه است که البته هدف از تشکیل آن، انحلال بورس کالا نیست.

وی با بیان اینکه دولت وعده‌های زیادی برای ساخت مسکن داده است، گفت: زمانی که سیمان وارد بورس کالا شد، دلالان این حوزه با افزایش قیمت سعی در توقف این اتفاق داشتند که ناکام ماندند. بر همین اساس، می‌توان گفت برای ساخت مسکن در کشور باید روش عرضه را در بورس کالا اصلاح کنیم.

کارشناس بورس کالا اظهار کرد: در این راستا، وزارت راه و شهرسازی پیشنهاد داد که بخشی از محصولات به ویژه سیمان در خارج از بورس کالا عرضه شود و باقی مانده آن در بورس باشد که البته قرار است در این باره تصمیم گیری شود.

میثمی ادامه داد: در واقع زمانی که سیمان خارج از بورس کالا معامله می‌شد، تمام آن نهایتا دست ۷ نفر بود که با ورود به بورس، بسیاری از افراد حقیقی نیز به آن دسترسی پیدا کردند.

وی در خصوص اعضای این کمیته تصریح کرد: کمیته ۳ جانبه شامل افرادی چون مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی، رضا فاطمی امین، مشاور رئیس جمهور و مجید عشقی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار است و در سطح وزرا و مدیران بازار سرمایه تشکیل می‌شود.

به گفته این کارشناس، انتظار می‌رود با تشکیل کمیته ۳ جانبه، روش عرضه سیمان و فولاد در بورس کالا تغییر کند؛ به ویژه سیمان که احتمالأ در صورت تصویب بخشی از آن در خارج از بورس عرضه خواهد شد.

میثمی افزود: در این راستا، وزیر راه و شهرسازی پیشنهاداتی مبنی بر اصلاح روش عرضه سیمان در تالارهای بورس کالا مطرح کرده که باید مورد بررسی قرار بگیرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: همچنین وزارت راه درخواست تغییر فرمول قیمت پایه را ارائه کرده است که در این راستا، می‌توان گفت به دلیل اینکه معاملات براساس عرضه و تقاضا در بورس انجام می‌شود، نمی‌توان به صورت دستوری برای آن تعیین قیمت کرد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *