در گفتگو با فولادبان مطرح شد؛

عدم نظارت بر عرضه مهندسی شده آهن اسفنجی در بازار/ دولت نان خود را آجر نمی‌کند

یک فعال صنعتی در حوزه تولید فولاد القایی گفت: امروز قیمت شمش 18 هزار و 500 تومان بود و 50 درصد آن 9 هزار و 250 هزار تومان است و این درحالیست که در بورس کالا با قیمت حدود 12 هزار تومان بدون هیچ مبنایی معامله می‌شود.

مصطفی علینقیان در گفتگو با فولادبان در خصوص فروش بدون نظارت آهن اسفنجی در بازار آزاد تصریح کرد: عمده تولیدکنندگان آهن اسفنجی تحت نظر دولت و در واقع شرکت ایمیدرو هستند و وزارت صمت هیچ دخالتی در شرکت زیر مجموعه خود انجام نمی‌دهد؛ همچنین در بورس کالا قیمت‌گذاری آهن اسفنجی هیچ مبنایی ندارد و طبق آخرین مصوبه منتشرشده، قیمت آهن اسفنجی باید 50 درصد قیمت شمش باشد.

وی ادامه داد: امروز قیمت شمش 18 هزار و 500 تومان بود و 50 درصد آن 9 هزار و 250 هزار تومان است و این درحالیست که در بورس کالا با قیمت حدود 12 هزار تومان بدون هیچ مبنایی معامله می‌شود. وضعیت به گونه‌ای است که حتی وزیر و یا بورس کالا هیچ توضیحی درباره اینکه چرا نرخ آهن اسفنجی از 50 درصد قیمت شمش به 60 درصد افزایش پیدا کرده، ندارند.

فعال صنعتی در حوزه تولید فولاد القایی با اشاره به مهندسی عرضه تصریح کرد: یک شرکت فولادی روزانه 10 هزار تا 15 هزار تن تولید دارد، در حالی که شاید هفته‌ای 15 هزار تن عرضه کند و هیچکس به عرضه کم آن کاری ندارد؛ چرا که بهانه آنها این است که عرضه پریمیوم گذاشته‌اند. از طرفی، این نوع شرکت‌ها کارهایی در بورس کالا انجام می‌دهند و چون بورس کالا تحت نظر خصولتی‌ها است، کسی نمی‌تواند از آنها ایراد بگیرد.

علینقیان با بیان اینکه در کشور گندله مازاد وجود دارد؛ اما آهن اسفنجی کم عرضه می‌شود، گفت: هفته گذشته آهن اسفنجی عرضه شده کمتر از 100 هزار تن بود، در حالی که هنوز گاز صنایع قطع نشده و کمبود مواد اولیه نیز نداریم. در بحث صادرات آهن اسفنجی نیز آمارها اعلام می شود؛ اما کسی جلوی آن را نمی‌گیرد. در 6 ماهه امسال 880 هزار تن آهن اسفنجی صادر شد؛ در صورتی که این ماده درخواست داخلی دارد و در زمان عرضه، به صورت صد درصدی به فروش می‌رود.

وی اظهارداشت: از سوی دیگر، طبق مصوباتی که بورس کالا اعلام کرد، شرکت‌هایی می‌توانند آهن اسفنجی یا مواد اولیه خود را در بورس بخرند که محصول خود را در بورس کالا عرضه کرده‌اند. در این راستا، شرکت‌های زیادی هستند که بین آنها خصولتی نیز وجود دارد و این شرکت‌ها عرضه‌ای در بورس ندارند؛ اما آهن اسفنجی خود را از بورس کالا می‌خرند.

این فعال صنعتی معتقد است، برای شمش به دلیل رقابت بالا، محدودیت‌هایی اعمال می‌شود که در واقع می‌توان گفت بورس کالا با این روش، مهندسی عرضه را کنترل می‌کند؛ بنابراین علت نبود نظارت بر عرضه آهن اسفنجی دخالت دولت است.

علینقیان با اشاره به اینکه قیمت آهن اسفنجی 75 درصد افزایش پیدا کرده است، افزود: از طرفی، محصول میلگرد قیمت بالایی دارد؛ چرا که گندله در کشور 4 هزار و 600 تومان عرضه می‌شود. در این راستا، اگر قرار بر نظارت است زنجیره فولاد باید از بالادست به سمت پایین دست قیمت‌گذاری شود. ناگفته نماند در کشور حدود 150 شرکت القایی داریم که تمام تولید شمش کشور تقریبا 10 میلیون تن است. از این مقدار، 5 میلیون تن توسط خصولتی‌ها تولید می‌شود که خود تامین آهن اسفنجی دارند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: همچنین تولید 5 میلیون تن دیگر توسط شرکت‌های القایی به دلیل نداشتن مواد اولیه اکثراً ناچار به تعدیل و تعطیلی می‌شوند. بنابراین به نظر می‌رسد اگر یک شرکت خصوصی این شرایط را هدایت کند، وضعیت درست می‌شود؛ اما متأسفانه به دلیل سودهای عجیب و غریبی که افراد پشت پرده به دست می‌آورند، این امکان وجود ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *