در گفتگوی فولادبان با رئیس خانه معدن ایران مطرح شد؛

نیاز ضروری کشور به واردات ماشین آلات معدنی در بلندمدت

رئیس خانه معدن ایران گفت: واردات ماشین آلات معدنی نباید در مقطع کوتاه مدت باشد و باید به صورت دائم انجام شود؛ چرا که نمی‌توانیم سرمایه‌های خود را بدون نگاه به تکنولوژی‌های روز به کار بگیریم و از آن استفاده کنیم.

محمدرضا بهرامن در گفتگو با فولادبان در خصوص واردات ماشین آلات معدنی اظهار کرد: کمتر کشوری در دنیا وجود دارد که زمانی که برای پیشرفت صنعت خود برنامه‌ریزی می‌کند، در حوزه تجهیزات و ماشین آلات مورد نیاز آن بخش محدودیت ایجاد کند. در این راستا، به نظر می‌رسد تنها کشوری هستیم که این محدودیت را برای خود در یک بازه زمانی 3 تا 4 ساله داشتیم که باعث شد آسیب بزرگی به این صنعت وارد شود.

وی در ادامه افزود: در واقع محدودیت در بخش ماشین آلات و تجهیزات معدنی، افزایش قیمت تمام شده را به همراه داشت. البته ناگفته نماند در یک سال و نیم گذشته برنامه‌ریزی‌هایی انجام شد که بر اساس آن، توانستیم بخشی از نیازهای داخلی را در بخش معدن تأمین کنیم.

رئیس خانه معدن ایران تصریح کرد: طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته، قرار شد ماشین آلات و تجهیزاتی را که نمی‌توانیم در داخل کشور تولید کنیم، وارد کنیم که در این صورت بخش تولیدی کشور حفظ می‌شود. البته این عملکرد نباید در مقطع کوتاه مدت باشد و باید به صورت دائم انجام شود؛ چرا که نمی‌توانیم سرمایه‌های خود را بدون نگاه به تکنولوژی‌های روز به کار بگیریم و از آن استفاده کنیم.

به گفته بهرامن، طراحی در بخش معدن ابتدا با نگاه به ماشین آلات است و این درحالیست که ما امروز به هر دلیلی حق انتخاب نداریم؛ در واقع طراحی می‌کنیم، اما ماشین آلات تولید داخلی نداریم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بنابراین می‌توان گفت ایران به تدریج از بازار رقابتی دور خواهد شد؛ لذا باید تجهیزات و ماشین آلات مورد نیاز خود را به صورت کامل تأمین کنیم. با توجه به شرایطی که در کشور وجود دارد، باید هر لحظه برنامه‌ریزی داشته باشیم و فضا را باز کنیم تا سرمایه‌گذاران از این بخش به صورت مطلوب استفاده کنند.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *