در گفتگوی فولادبان با مدیرعامل فولاد سنگان صورت گرفت:

لزوم برنامه‌ریزی مناسب جهت تعادل کردن قیمت‌ها در صنعت فولاد

یک فعال فولادی گفت: شرکت‌های فولادی ابتدا باید مواد اولیه را با قیمت ارز آزاد درست یا نادرست تهیه و پس از آن، باید محصول نهایی را با ارز نیمایی عرضه کنند که این اختلاف قیمت باعث ضرر به فولادسازان خواهد شد.

یاسر طیب نیا در گفتگو با فولادبان با اشاره به وضعیت قیمت‌گذاری در صنعت فولاد اظهار کرد: در حال حاضر، ما مشکلی با تثبیت نرخ ارز و یا سیاست‌های پایدار ارزی نداریم و مهم‌ترین اصل، قابلیت برنامه ریزی و متعادل بودن این نرخ‌ها است. در واقع اگر ارز را با قیمت معینی در بازار بفروشیم و تمام قیمت‌های مواد اولیه و سایر نهاده‌های فولادسازان بر پایه همان قیمت ارز در بازار گذاشته شود، مشکلی به وجود نمی‌آید.

وی ادامه داد: در این راستا، مشکل اصلی زمانی به وجود می‌آید که در قیمت‌های تولید محصولات و عرضه آنها تفاوت وجود داشته باشد. یعنی شرکت‌های فولادی ابتدا باید مواد اولیه را با قیمت ارز آزاد درست یا نادرست تهیه و پس از آن، باید محصول نهایی را با ارز نیمایی عرضه کنند که این اختلاف قیمت باعث ضرر به فولادسازان خواهد شد.

مدیرعامل فولاد مبارکه تصریح کرد: در این راستا، می‌توان گفت قیمت نهاده‌ها براساس قیمت ارز بازار آزاد است که فولادی‌ها موظف هستند با اجرای سیاست‌های ارزی، قیمت‌گذاری و بانک مرکزی آن را اجرا کنند. در واقع یک شرکت فولادی محصولات خود را با قیمت تثبیتی یا نیمایی عرضه می‌کند و این درحالیست که مواد اولیه و نهاده‌ها را با قیمت ارز آزاد تأمین کرده است.

طیب نیا معتقد است، با تعیین قیمت پایه محصولات براساس قیمت ارز نیما، عدم تعادل در صنعت فولاد به وجود می‌آید.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ناگفته نماند در اختلاف قیمت‌ها در بازار، تفاوت نرخ محصولات در بورس کالا و یا قیمت‌های نهاده‌هایی که بر پایه ارز آزاد دریافت می‌شوند، فولادسازان دخالتی ندارند. در نتیجه، چنین عملکردی در صنعت فولاد ایران باعث ایجاد فساد و از بین بردن تعادل در زنجیره فولاد می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *