در گفتگو با فولادبان مطرح شد؛

صنعت فولاد ایران با بی‌توجهی مسئولان به گل خواهد نشست/ احتمال از بین رفتن قدرت رقابت فولاد ایران در منطقه

معاون اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران گفت: صنعت فولاد کشور که با افتخار از آن صحبت می‌کنیم دهمین جایگاه را در دنیا و پانزدهمین صادرکننده فولاد جهان را دارد که به راحتی می‌تواند 6 تا 7 میلیارد دلار ارز آوری برای کشور به ارمغان داشته باشد؛ بنابراین در صورتی که به حال و روز وخیم فولاد بی‌توجهی شود، به زودی این صنعت نیز به گل خواهد نشست.

وحید یعقوبی در گفتگو با فولادبان در خصوص دلایل جهش صادراتی فولاد در نیمه اول سال جاری اظهار کرد: با توجه به وضعیت فعلی، امسال جهش صادراتی شارپی نداشتیم، چرا که سال گذشته به دلیل وضع عوارض صادراتی برای محصولات فولادی، کاهش صادرات داشتیم که فرصت طلایی ایران را برای ورود ارز گرفت. در واقع امسال صادرات روند عادی را طی می‌کند که همین روند عادی نسبت به سال 1401 رشد محسوب می‎‌شود.

وی با اشاره به عواقب بی‌تجهی به تاب آوری در صنعت فولاد، عنوان کرد: فولاد صنعتی نیست که فکر کنیم چون سوددهی بالایی دارد، پس با کاهش 10 درصد از حاشیه سود آن اتفاقی نمی‌افتد؛ این تفکر اشتباه است، بنابراین در صورتی که تمام بار کسری بودجه را به فولاد تحمیل کنیم و از لحاظ نرخ انرژی، صادرات و مسائل مختلف فشار بیاوریم، این صنعت به زودی به صنایعی مانند نساجی و خودرو تبدیل خواهد شد.

به گفته معاون اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، نساجی در سال‌های گذشته صنعتی بالنده برای کشور بود اما بی‌توجهی به توسعه و مشکلات این صنعت باعث شد صنعت نساجی ایران قدرت رقابت در منطقه را از دست بدهد که به احتمال زیاد برای فولاد ایران نیز همین اتفاق بیفتد.

یعقوبی تصریح کرد: صنعت فولاد کشور که با افتخار از آن صحبت می‌کنیم، دهمین جایگاه را در دنیا و پانزدهمین صادرکننده فولاد جهان را دارد که به راحتی می‌تواند 6 تا 7 میلیارد دلار ارز آوری برای کشور به ارمغان داشته باشد، بنابراین در صورتی که به حال و روز وخیم فولاد بی‌توجهی شود، به زودی این صنعت به گل خواهد نشست.

وی با بیان اینکه در حال حاضر به جایی رسیدیم که فولاد کشور به طور میانگین در بخش خصوصی و خصولتی حاشیه سود 9 درصدی دارد، گفت: در واقع میزان حاشیه سود فولادی‌ها به کمتر از 10 درصد رسیده و فشار بیشتر به صنعت به معنی توقف تولید و از دست دادن تولید، اشتغال، ارز و صادرات است، بنابراین صنعت فولاد تاب و توان چالش‌های جدیدی مانند افزایش نرخ انرژی و عوارض صادراتی و مالیاتی ندارد.

معاون اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران اظهار داشت: اگر دولتمردان به فکر فولاد و اقتصاد کشور هستند، باید سیاست‌های حمایت از صنعت فولاد را مدنظر قرار بدهند و به مشوق‌های صادراتی، یارانه برای بحث بهره‌وری انرژی و مسائل مختلفی که دنیا برای رشد و توسعه صادرات فولاد در نظر دارد را توجه کند. در واقع رکن تولید و صادرات دو رکنی هستند که در جهان برای بهبود وضعیت اقتصادی بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *