وزیر صمت اعلام کرد:

۹ هزار شرکت دانش بنیان در کشور وجود دارد/ سیاست صمت کاهش ارز بری و عدم خام فروشی است

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: ۹ هزار شرکت دانش بنیان در کشور وجود دارد و ایران در رتبه بندی شرکت‌های دانش بنیان عملکردی قابل قبولی داشته است.

به گزارش فولادبان، عباس علی آبادی در نخستین رویدادی ملی صنعت دانش بنیان اظهارداشت: دولت‌ها تلاش می‌کنند با پیشرفت و توسعه، رفاه بیشتری را برای مردم خودشان به ارمغان بیاورند، اما توسعه پایدار کشورها، با ریسک‌های متعددی رو برو است.

وی گفت: سهم هزینه دولت در تحقیق توسعه، ۳۸ درصد و در بخش دانشگاهی ۲۹ درصد بوده است.

علی آبادی افزود: شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند در تحقق توسعه، صادرات و کیفیت محصول موثر باشند؛ شرکت‌های بزرگ در دنیا که به oecd (سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه) شناخته می‌شوند فقط در سال ۲۰۲۱ رشد ۹.۸ درصدی داشته اند.

وی خاطرنشان کرد: ۱۰ شرکت نخست دنیا ۲۰ درصد هزینه تحقیق و توسعه را پرداخت کرده اند که نشان می‌دهد شرکت‌های بزرگ نقش زیادی در تحقیق و توسعه دارند؛ تا کنون تمرکز کشور روی پیشرفت شرکت‌های دانش بنیان کوچک مقیاس بوده است.

وزیر صمت با اشاره به ابرچالش‌های تولید گفت: ناکارایی مدیریتی وجود دارد که نشان دهنده بی ثباتی در سطوح مختلف وزارت خانه است؛ تناسب نداشتن فرآیند‌ها و ساختار دولت با جهش تولید، فقدان مدیریت تولید با اعتبار و اختیار مناسب، کمبود تمرکز و عدم توازن در توزیع ارز و در نهایت کمبود ارز صنعت، از جمله چالش‌های تولید است.

وی با بیان اینکه ۹ هزار واحد غیر فعال (راکد) در کشور وجود دارد که بسیاری از آن‌ها شرکت‌های دانش بنیان بوده اند، افزود: توسعه شهرک‌های صنعتی را در دستور کار داریم.

وزیر صمت خاطرنشان کرد: در استان سمنان تامین آب یک چالش بزرگ است که سهم آن را در صنعت ۳ درصد در نظر گرفته ایم.

وی همچنین گفت: ایجاد ثبات در مدیریت کسب و کار باید داشته باشیم، باید به محیط زیست احترام بگذاریم و عملکرد‌ها به گونه‌ای باشد که به محیط زیست لطمه وارد نکند، شرکت‌های دانش بنیان باید به این سمت بروند.

علی آبادی افزود: می خواهیم به جای واردات و مونتاژکاری به سمت نوآوری صادرات محور برویم؛ سیاست ما کاهش ارز بری و عدم خام فروشی است تا به سمت داخلی سازی برویم.

وزیر صمت با اشاره به تولید خودرو برقی در کشور هم اظهارداشت: خودروی برقی در دنیا در حال توسعه است و به زودی ماشین‌های خودران می‌آیند و باید به این سمت برویم. با خودروی برقی می‌توان در مصرف سوخت صرفه جویی کرد. شرکت‌های دانش بنیان باید به این حوزه ورود کنند.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *