در گفتگوی فولادبان با رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد مطرح شد؛

اقدام منطقه‌ای که بازار صادراتی ایران را از پا در می‌آورد/ هشدار نسبت به عواقب توسعه‌ای فولادی در منطقه

رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد گفت: زمانی که کشورهای عربستان، عمان، امارات و قطر بتوانند فولاد مورد نیاز خود را تولید کنند، دیگر نیازی به واردکردن آن نخواهند داشت که به همین دلیل، فولادسازان ایرانی بازار خود را در منطقه از دست خواهند داد.

بهرام سبحانی در گفتگو با فولادبان درباره برنامه توسعه فولاد در عربستان، عمان و قطر و تهدید آنها برای بازار صادراتی ایران اظهارداشت: کشورهای حاشیه خلیج فارس در حال برنامه ریزی گسترده‌ای برای توسعه فولاد هستند و قطعاً در صورتی که استراتژی آنها محقق شود، تهدیدی برای صنعت فولاد ایران خواهد بود، چرا که در حال حاضر بخشی از فولاد صادراتی ایران به همین کشورها صادر می‌شود.

وی گفت: در این راستا، زمانی که کشورهای عربستان، عمان، امارات و قطر بتوانند فولاد مورد نیاز خود را تولید کنند، دیگر نیازی به واردات نخواهند داشت که به همین دلیل، فولادسازان ایرانی بازار خود را در منطقه از دست خواهند داد.

رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد با اشاره به احتمال از دست رفتن بازارهای صادراتی ایران در منطقه، افزود: حتی امکان دارد کشورهای موردنظر به برخی دیگر از کشورها که در شرایط فعلی بازارهای هدف ایران هستند، رخنه کنند و آن بازارها را از دست ایران دربیاورند. در نهایت، می‌توان گفت هر توسعه فولادی که در منطقه اتفاق بیفتد، قطع به یقین تهدیدی برای فولادسازان ایرانی محسوب می‌شود.

سبحانی در خصوص دلیل جهش صادراتی فولاد ایران در 5 ماهه اول امسال خاطرنشان کرد: سال گذشته در فروردین و اردیبهشت ماه به دلیل وضع عوارض برای محصولات صادراتی فولادی، صادرات این حوزه متوقف شد و حتی برای به جریان افتادن صادرات، خرداد ماه را هم از دست داد، بنابراین دو تا سه ماه ابتدایی سال 1401 صادرات نداشتیم و در سال جاری به دلیل اینکه همچنین مشکلی پیش نیامد، در مقایسه با سال گذشته در روند افزایشی قرار گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *