یک گارشناس در گفتگو با فولادبان تحلیل کرد:

پیش بینی نرخ ارز تا آخر سال

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: هر نوع جهش ارزی تنش‌زا محسوب می‌شود و اگر دولت ارز فراوان دارد، باید از همین حالا شروع به دفاع از قیمت جاری ارز و حتی تلاش برای کاهش آن کند.  

مسعود محمدزاده در گفتگو با فولادبان با اشاره به روند نرخ ارز تا آخر سال اظهارداشت: در حال حاضر با توجه به بودجه کشور و وضعیت بازار دلار، حداکثر نرخ ارز تا پایان سال جاری ۵۵ هزار تومان خواهد شد.

وی گفت: در این راستا، سیاست اصلی‌ترین اهرم تعیین قیمت دلار در شرایط فعلی است که بر همین اساس، به نظر می‌رسد هر گونه مدل سازی برای قیمت دلار باید با در نظر گرفتن شرایط سیاسی کشور صورت گیرد.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: آنچه جهش نرخ ارز را در سال 1401 رقم زد، صرفاً انعکاس رشد نقدینگی نبود، چرا که در طول این سال حجم نقدینگی حدود 33 درصد رشد کرده بود که تفاوت عمده‌ای با سال‌های قبل نداشت.

وی تصریح کرد: به نظر می‌رسد کسب‌وکارها امیدی به ارز غیر بازار آزاد ندارند و نمی‌خواهند با انتظار برای تخصیص ارز، فرصت سرمایه‌گذاری، فروش و گردش عملیاتی بالاتر را از دست بدهند.

محمدزاده در رابطه با عامل مهم کنترل ارز عنوان کرد: یکی از متغیرهای عمده برای آرامش بازار ارز، کنترل نرخ تورم و مهم‌تر از آن، کنترل نرخ دلار است. در واقع، هر نوع جهش ارزی تنش‌زا محسوب می‌شود و اگر دولت ارز فراوان دارد، باید از همین حالا شروع به دفاع از قیمت جاری ارز و حتی تلاش برای کاهش آن کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: می‌توان نتیجه گرفت که برای ردیابی مسیر دلار تا پایان امسال، طرفداران بازار ارز باید کماکان به خبرهای سیاسی چشم بدوزند و قیمت دلار را با توجه به نرخ تورم تخمین بزنند.

 

تلگرامی

مسعود محمدزاده، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با فولادبان با اشاره به روند نرخ ارز تا آخر سال گفت: در حال حاضر با توجه به بودجه کشور و وضعیت بازار دلار، حداکثر نرخ ارز تا پایان سال جاری ۵۵ هزار تومان خواهد شد.

به نظر می‌رسد هر گونه مدل سازی برای قیمت دلار باید با در نظر گرفتن شرایط سیاسی کشور صورت گیرد. آنچه جهش نرخ ارز را در سال 1401 رقم زد، صرفاً انعکاس رشد نقدینگی نبود، چرا که در طول این سال حجم نقدینگی حدود 33 درصد رشد کرده بود که تفاوت عمده‌ای با سال‌های قبل نداشت.

 

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *