کاهش رقابت پذیری فولاد ایران در خاورمیانه

مدیر عامل شرکت رفیع سازه گفت: برخی کشورها به دلیل توانایی در فناوری‌هاای به روز و از سوی دیگر تخفیف‌هایی که ارائه می‌دهند توانستند سهم بازار بیشتری را کسب کنند.

امین امینی در گفتگو با فولادبان با اشاره به دامپینگ کشورها در حوزه صادراتی گفت: برخی کشورها به دلیل توانایی در فناوری‌های به روز و از سوی دیگر تخفیف‌هایی که ارائه می‌دهند توانستند سهم بازار بیشتری را کسب کنند و این در حالیست که تنها محصول جدید ذوب آهن اصفهان طی 10 سال اخیر، تیرآهن HPB300 بوده است. همچنین این شرکت به تدریج تولید محصولات جدید را در برنامه‌های خود قرار داده که البته کشورهای پیشرفته زودتر از ایران، آن را تولید و صادر کرده‌اند.

وی افزود: با شرایط پیش آمده شرکت‌های ایرانی نمی‌توانند با سایر کشورها به خصوص در حوزه فولادی رقابت جدی داشته باشند، چرا که هزینه تمام شده محصولات در کشور کاهش پیدا کرده است. از طرفی روسیه طی چند ماه اخیر درگیر جنگ شده و در این راستا حدود 20 تا 30 درصد محصولات خود را زیر قیمت تمام شده عرضه می‌کند. بر این اساس، قیمت فعلی مصالح فولادی در ایران با وجود تورم‌های بالای 50 درصدی، نسبت به سال گذشته ارزان‌تر شده که این آمار جای تعجب دارد.

مدیر عامل شرکت رفیع سازه در ادامه گفت: به طور مثال در سال گذشته میلگرد، کیلویی 18 هزار تومان عرضه می‌شد؛ اما در حال حاضر قیمت آن به محدوده 15 هزار تومان افت پیدا کرده است. بنابراین می‌توان گفت ایران در صادرات موفق نشده و توانایی رقابت با سایر کشورها را ندارد. با این حساب ابر پروژه فولادی که برای سال 1404 با 55 میلیون تن برآورد شده بود، محقق نمی‌شود مگر اینکه میزان مصرف داخلی به طور کامل مورد استفاده قرار گیرد.

امینی تصریح کرد: در حال حاضر با توجه به رکودی که در صنعت ساخت و ساز به وجود آمده، نمی‌توان چشم انداز مثبتی برای بازار فولاد به خصوص فولادهای ساختمانی پیش‌بینی کرد. البته لازم به ذکر است این پیش‌بینی در برخی از فولادهای خاص و مورد استفاده در صنایع نظیر انواع مقاطع فولادی صدق نمی‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *