اقتصاد کشورهای سازمان همکاری اقتصادی و توسعه به کدام سو می‌رود؟

رشد تولید ناخالص داخلی در کشورهای سازمان همکاری اقتصادی و توسعه در سه ماهه دوم سال کند شد.

به گزارش فولادبان به نقل از بیزنس، تولید ناخالص داخلی در کشورهای سازمان همکاری اقتصادی و توسعه از سطح قبل از همه‌گیری در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۳ فراتر رفت.

این سازمان اعلام کرد که نرخ رشد تولید ناخالص داخلی (GDP) در کشورهای سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD) در سه ماهه دوم سال جاری کاهش یافته است. در این راستا، نرخ رشد سه ماهه، طی سه ماهه دوم ۰.۴ درصد بوده که نسبت به ۰.۵ درصد در سه ماهه اول نزول کرده است.

در میان ۳۸ کشور این سازمان و در بین کشورهای نزدیک به منطقه درگیری روسیه و اوکراین، تولید ناخالص داخلی در لیتوانی (۲.۸درصد) در دوره آوریل تا ژوئن پس از ۲.۱درصد کاهش ثبت شده در سه ماهه قبل به شدت بهبود یافت.

در همین حال، تولید ناخالص داخلی در لهستان در سه ماهه دوم (منفی ۳.۷ درصد) به دنبال رشد ۳.۸درصد در دوره ژانویه تا مارس به شدت کاهش یافت.

در میان سایر کشورهای سازمان همکاری اقتصادی و توسعه، ایرلند بیشترین رشد تولید ناخالص داخلی (۳.۳ درصد) را در سه ماهه دوم داشته است و پس از آن اسلوونی (۱.۴ درصد) و کاستاریکا (۱.۳ درصد) قرار دارند.

در مقابل، تولید ناخالص داخلی در ۱۰ کشور این منطقه کاهش یافته است که سوئد (منفی ۱.۵درصد) و کلمبیا (منفی ۱.۰ درصد) در رتبه اول قرار دارند.

گروه هفت در سه ماهه دوم با ۰.۵ درصد رشد بیشتری نسبت به ۰.۴ درصد در سه ماهه قبل داشت.

رشد تولید ناخالص داخلی در ژاپن (به ۱.۵ درصد در سه ماهه دوم ۲۰۲۳، در مقایسه با ۰.۹ درصد در سه ماهه اول) و در فرانسه (به ۰.۵ درصد در مقایسه با ۰.۱درصد) به طرز چشمگیری افزایش یافت.

این سازمان افزود: «تولید ناخالص داخلی در منطقه کشورهای سازمان همکاری اقتصادی و توسعه در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۳ به میزان ۵.۱ درصد از سطح قبل از همه‌گیری (سه ماهه چهارم ۲۰۱۹) فراتر رفت».

در گروه هفت، تولید ناخالص داخلی ۴.۰ درصد از سطح قبل از همه‌گیری فراتر رفت، اگرچه در بریتانیا تولید ناخالص داخلی هنوز اندکی کمتر از سطح قبل از همه‌گیری بود.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *