گزارش فولادبان از معاملات «پشت خطی»؛

تحلیل روزانه بازار آهن شنبه هفتم مرداد؛ دلار در مرز 49 هزار تومان/ نرخ گاز فولاد تغییر می‌کند؟

بررسی تازه ترین گزارش از بازار فولاد نشان می دهد امروز بازار خرده و عمده فروشی در رکود قرار داشت و معاملات به پایین‌ترین حد خود رسید.

به گزارش خبرنگار فولادبان، دلار امروز در مرز 49 هزار تومان قرار گرفت و با قیمت 48 هزار و 930 تومان در بازار معامله شد. برخلاف روزهای گذشته که افزایش قیمت ارز بر بازار فولاد تاثیر مستقیم داشت، امروز با وجود افزایش حدود 900 تومانی تاثیری بر بازار فولاد نداشت. امروز بازار خرده و عمده فروشی در رکود قرار داشت و معاملات به پایین‌ترین حد خود رسید.

البته بانک مرکزی اقدام به تعطیلی صرافی‌های غیر مجاز کرده و نوسان نرخ ارز شاید ناشی از مقاومت برخی صرافان برای اقدامات سیاست گذار پولی و ارزی است.

در بخش بازار صادرات نیز شاهد اشباع هستیم و کاهش قیمت‌‌ها اتفاق افتاده است. دلیل اصلی هم افزایش عرضه نسبت به تقاضاست.

شمش CIS روند یک ماهه گذشته خود را طی کرد و دوباره کاهشی شد و به 432 دلار در هر تن رسید، این در حالی است که نسبت به آخرین روز معاملاتی هفته گذشته 5 دلار کاهش را نشان می‌دهد. میلگرد صادراتی ترکیه نیز 557 دلار در هر تن قیمت خورد که نسبت به آخرین رقم معامله شده 5/2 دلار کاهش دارد.

سنگ آهن 62 و 65 چین هم به ترتیب 109 و 122 دلار قیمت داشتند و هر کدام 7/3 دلار نزول قیمت را تجربه کردند.

در همین حال، صادرات فولاد ایران کاهش نداشته اما نزولی شدن قیمت شاید از توجیه اقتصادی بنگاه‌های اقتصادی بکاهد. از سوی دیگر، نرخ خوراک فولادی‌ها تغییر کرده و در این راستا فولادسازان نامه‌ای که دولت و مجلس نگارش کردند و در آن گفتند مصوبه افزایش دو برابری نرخ گاز صنعت فولاد  باعث خسارت 25 هزار میلیارد تومانی خواهد شد.

در این میان، فولادی‌ها پیشنهاد داده‌اند ضمن تعیین فرمول مشخص، کارشناسی شده و شفاف نرخ گاز برای خوراک پتروشیمی، نرخ گاز مجتمع‌های احیا فولاد، حداکثر ۳۰ درصد پتروشیمی تعیین شود و با توجه به اینکه گاز طبیعی در سایر حلقه‌های زنجیره فولاد به مانند سایر صنایع در نقش سوخت عمل می‌کند، نرخ گاز مصرفی سایر تولیدکنندگان زنجیره فولاد نیز همچون سایر صنایع تعیین شود.

تا اینجای کار دولت هنوز پاسخی نداده است. البته اختلاف نظر در بدنه دولت در این زمینه زیاد است و بعید به نظر می‌رسد اتفاق خاصی بیفتد. ضمن اینکه اخیرا مجلس اعلام کرده به فوریت به این موضوع ورود می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *