جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اخبار 15 مرداد 1399 - 4 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 0 دقیقه
کپی شد!
0

کار سخت مسئول جدید تنظیم بازار فولاد/ عرضه خارج از بورس شایعه یا واقعیت

در حالی مسئول جدید تنظیم بازار فولاد از سوی سرپرست وزارت صمت منصوب شده که سایه موضوع خروج عرضه محصولات از بورس بر سر بازار سنگینی می کند.

کار سخت مسئول جدید تنظیم بازار فولاد/ عرضه خارج از بورس شایعه یا واقعیت اخبار

بعد از کش و قوس و حذف تدریجی داریوش اسماعیلی معاون صنایع معدنی از حلقه زنجیره فولاد حالا خبرها از ورود وجیه الله جعفری مدیرعامل شرکت تهیه و توزیع مواد معدنی به تنظیم بازار فولاد حکایت دارد؛ جعفری با حکم مدرس خیابان که دیروز به عنوان وزیر صمت هم به مجلس معرفی شد و احتمالا رای هم خواهد آورد، مسئول تنظیم عرضه و تقاضا در بازار فولاد شده است. سنگ آهنی ها که تیرشان برای تغییر ضرایب زنجیره فولاد به سنگ خورد از این انتصاب راضی هستند و معتقدند شاید بتوانند دوباره این پرونده را به جریان بیاندازند؛ اما الان موضوع اصلی زمزمه خروج عرضه محصولات فولادی از بورس است که این موضوع با انتشار اولین دستور ستاد تنظیم بازار برای اختصاص عرضه 60 تن شمش تقویت شد. مشکل اصلی بازار در شرایط فعلی عدم عرضه کافی شمش و ورق در بورس کالا است؛ این عدم عرضه باعث افزایش رقابت ها و بالارفتن از سقف رقابتی و در نهایت ابطال معاملات شده و این سیکل معیوب حل نمی شود مگر روند عرضه اصلاح شود. یعنی با خروج محصولات فولادی از بورس و بازگشت به دهه 60 چیزی جز رانت و عدم شفافیت نصیب بازار نخواهد شد.
عرضه خارج از بورس شایعه رانتخواران
وحید یعقوبی، مدیر اجرایی انجمن فولاد ایران در این باره به فولادبان گفت: آقای کلامی در مورد نامه 60 هزار تنی مربوط به گروه ملی فولاد اظهار نظر کرده و ارتباطی به محصولات شرکت های دیگر ندارد.
مدیر اجرایی انجمن فولاد ایران از ایده این تشکل برای عرضه محصولات فولادی گفت و ادامه داد: انجمن ایده ای را برای عرضه همه محصولات فولادی در بورس دنبال می‌کند و باید در این مسیر گام برداریم.
وی با بیان اینکه وزارت صمت از فعالان صنعت فولاد در مورد کف عرضه محصولات فولادی نظر خواسته بود، افزود: انجمن فولاد پیشنهادات خود را برای کف عرضه محصولات فولادی به دولت داد و چندین جلسه در این زمینه برگزار شد که نتیجه آن عرضه اسلب پس از دو سال در بورس کالا است که دیروز انجام شد.
یعقوبی با اشاره به اینکه به توقف دو هفته ای عرضه شمش در بورس گفت: کارخانه ها منتظر ابلاغ کف عرضه بودند چون قبلا معاونت معدنی وزارت صمت کف عرضه‌ای را به شرکت ها ابلاغ کرده بود که ایرادات زیادی داشت و این ابلاغ باید اصلاح می شد.
مدیر اجرایی انجمن فولاد ایران عرضه خارج از بورس محصولات فولادی را شایعه برخی افرادی دانست که قصد دارند از این شرایط نفع ببرند. در هیچ جلسه ای در این زمینه صحبت نشده و اتفاقا دولت باید شرایطی را فراهم کند که همه محصولات فولادی در بورس کالا عرضه شود تا سایه شفافیت در این بخش کمرنگ نشود.
می خواهند تصمیمات غلط خود را پشت بورس پنهان کنند
رسول علی محمدی کارشناس بورس کالا در این باره معتقد است عرضه خارج از بحث قبلا از هم وجود داشته که این موضوع باعث می شود توان بورس کالا پایین بیاید.
وی افزود: روال باید به این صورت باشد که همه کالاها در بورس کالا عرضه شوند و کسانی که می خواهند خارج از رویه عرضه ای داشته باشند در بورس خرید کنند و تسویه آنها به صورت اعتباری باشد. اما متاسفانه اکنون به بورس کالا ابزار افزایش عرضه و کنترل تقاضا را نمی دهند و از این دستگاه توقع دارند و با بروز مشکل بورس کالا را مقصر می دانند.
علی محمدی با بیان اینکه وزارت صمت در زمینه تنظیم بازار فولاد کوتاهی می‌کند تصریح کرد: بورس کالا زیر بار حذفیات آقای اسماعیلی نرفت، از این رو به جای حمایت از صنایع بالا دستی و پایین دستی برای تنظیم بازار نظاره گر مشکلات بود و به شکست خوردن سیاست های تنظیم بازار چراغ سبز نشان می داد.
وی تاکید کرد: بحث سر توزیع رانت است اما شاهد بودیم که قیمت مقاطع فولادی در چهارشنبه گذشته با فشاری که وارد شد کاهش یافت و با فرمول ساده تر می توان این موضوع را در مورد شمش هم اجرا کرد.
در حال حاضر هیچ یک از مصوبات ستاد تنظیم بازار برای عرضه مواد اولیه انجام نمی شه باید دید مسئول جدید تنظیم بازار فولاد می تواند تعادل را بین حلقه های مختلف صنعت فولاد برقرار کند و یا نه کمر صنعت فولاد در اثر تصمیمات یکشبه و سیاست های مبتنی بر آزمون و خطا خم تر می شود.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors