گزارش فولادبان از معاملات «پشت خطی»؛

تحلیل روزانه بازار آهن دوشنبه 26 تیر؛ عوارض صادراتی دوباره بلای جان فولادی‌ها می‌شود؟/ کاهش پله به پله قیمت فولاد در بازار

تازه ترین گزارش‌ها از بازار داخلی فولاد در روز دوشنبه نشان می دهد عوارض صادراتی دوباره بلای جان فولادی‌ها می‌شود؟

به گزارش خبرنگار فولادبان، نرخ دلار امروز در بازار آزاد در ابتدای معاملات کاهش داشت و به قیمت 48 هزار و 350 تومان هم رسید اما اکنون با قیمت 48 هزار و 700 تومان در بازار عرضه می‌شود. با این وجود، قیمت آهن و فولاد در بازار تهران امروز روندی «ثبیتی – کاهشی» سپری کرد.

البته از نهضت ملی مسکن هنوز خبر جدیدی شنیده نمی‌شود و از سوی دیگر، کمبود برق فولادسازان را نگران کرده است. همچنین خبرهایی مبنی بر اینکه قرار است برای صادرات زنجیره فولاد عوارض صادراتی تعیین شود به این نگرانی افزوده است.

مزیت رقابتی ایران در مقایسه با کشورهای فولادساز دیگر انرژی ارزان آن است و اگر دولت در زمینه صادرات به فکر درآمدزایی باشد، بازارهای سنتی را از دست خواهیم داد؛ به این صورت که در زمان قبلی که عوارض صادراتی اعمال شد(اوایل بهار 1401)، بخشی از بازار فولاد ایران از دست رفت و این درست همزمان با دامپینگ قیمتی روسیه بود. برخی از کشورهای مشتری ایران راهی همسایه شمالی کشورمان شدند و بازپس گیری آن بازارها برای ایران سخت‌تر شد.

از سوی دیگر، رابطه ایران و عربستان سعودی از نظر سیاسی تقویت شده است اما از لحاظ اقتصادی هنوز اتفاق جدیدی را شاهد نیستیم. البته خبرهایی اخیرا به گوش می‌رسد و آن هم اجرای پروژه های فنی و مهندسی ایران در خاک عربستان سعودی است و باید دید این کشور ارتباط اقتصادی خود با ایران را تقویت می‌کند؟

برجام نیز در ظاهر اقبالی برای احیا ندارد اما عمان که میانجی‌گر ایران و آمریکا و همچنین حامل پیام‌های دو کشور است، این موضوع را دور از ذهن نمی‌داند اما سخن رسمی از سوی ایران و آمریکا شنیده نمی‌شود و هر دو طرف وضعیت را تمام شده تلقی می‌کنند. این موضوع بر بازار زنجیره فولاد نیز تاثیر می‌گذارد؛ به این دلیل که اکنون فولادسازان منابع خود را از مبادی غیر رسمی منتقل می‌کنند و رسمیت داشتن آن باعث خواهد شد توان صادراتی و ارزی کشور افزایش یابد.

 

آخرین وضعیت بازار آهن چه خبر؟

بررسی بازار آهن در روز دوشنبه نشان می دهد

امروز در بازار میلگرد شاهد ثبات قیمت در همه شرکت ها هستیم.

علاوه بر این، در بازار نبشی قیمت همه شرکت ها ثابت بوده است.

در بازار تیرآهن در بخش کیلویی تا این لحظه قیمت محصولات شرکت ها از 91 تا 92 تومان کاهش مواجه شده است، ضمن اینکه در این بازار در بخش شاخه ای شرکت ها قیمت محصولات خود را از 45 تا 91 هزار تومان کاهش داده‌اند.

در بازار پروفیل شاهد کاهش 100 تومانی قیمت یک شرکت هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *