در گفتگوی کارشناس فولادی با فولادبان مطرح شد؛

عقب‌نشینی سرمایه‌گذاران از فولاد با دخالت‌های بی‌جا/ دخالت دولت و بخشنامه‌های غیرضرور؛ دو مانع کلیدی در تأمین سرمایه فولادی‌ها

یک کارشناس فولادی گفت: در صنعت فولاد و معدن دخالت‌های بیش از حد دولت، بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های متعددی که بسیاری از آنها ضروری نبوده و یا محدودکننده بودند، باعث کاهش اعتماد سرمایه‌گذاران شده است.

حسام الدین والی در گفتگو با فولادبان با اشاره به مشکل تأمین سرمایه فولادسازان، اظهار کرد: در حال حاضر با توجه به شرایطی که در کشور وجود دارد، بزرگ‌ترین چالش در صنعت فولاد بحث فرار سرمایه و عدم جلب اعتماد سرمایه‌گذار است. همچنین به دلیل کاهش درآمدها، دولت نیز بودجه محدودی دارد.

وی با بیان اینکه کشور به زیرساخت‌های بیشتری نیاز دارد تا در مسیر توسعه قرار بگیرد، گفت: این مشکلات باعث شده تا دولت نتواند سرمایه کافی را برای جذب سرمایه تأمین کند. از طرفی، دخالت در نرخ‌گذاری و تعدد مصوبات در این حوزه باعث فراری شدن سرمایه گذاران شده و کسی که قصد سرمایه گذاری یا انجام طرح‌های توسعه‌ای داشته، به دلیل شرایط موجود، سرمایه‌گذاری را متوقف کرده است.

این کارشناس صنعت فولاد با اشاره به دخالت بیش از حد دولت در صنایع، تصریح کرد: همین امر باعث شد سرمایه‌گذاری در صنعت و معدن نسبت به گذشته کاهش یابد و سرمایه‌ها به سایر بازارها که بازدهی بهتری دارند و دخالت دولت در آن کم است، سوق داده شود.

به گفته والی، در صنعت فولاد و معدن دخالت‌های بیش از حد دولت، بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های متعددی که بسیاری از آنها ضروری نبوده و یا محدودکننده بودند، باعث کاهش اعتماد سرمایه‌گذاران شده است.

وی خاطرنشان کرد: در واقع کارخانه‌های زیادی در بخش خصوصی هستند که طرح‌های توسعه‌ای خود را متوقف کرده‌اند و بسیاری از این کارخانجات قصد افزایش تولید و جذب نیرو داشتند که متاسفانه تحت الشعاع دخالت‌های دولت قرار گرفتند و تمام این اقدامات متوقف شد.

این کارشناس فولادی در پایان خاطرنشان کرد: وضعیت به گونه‌ای شده که در حال حاضر ظرفیت‌های موجود در کارخانه‌ها با حداقل ممکن فعالیت دارند، بنابراین محدود کردن کارخانجات از لحاظ بحث قیمت‌گذاری و چگونگی اداره مجموعه باعث دلسردی تولیدکنندگان و تجار از سرمایه گذاری در این حوزه شده است.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *