در گفتگوی یک کارشناس فولادی با فولادبان مطرح شد؛

صادرات به نفع نوردکاران نیست/ وضعیت رکودی در بازار فولاد تا چه زمانی ادامه می یابد؟

یک کارشناس صنعت فولاد گفت: نرخ بالای تورم در ایران و به دنبال آن، رکود در صنایع مصرف‌کننده فولاد با کاهش میزان تقاضا در داخل همراه خواهد بود که پس از هر رشد قیمتی ناشی از شوک دلار، باعث رکود در بازار داخلی فولاد خواهد شد.

ساناز صفوی در گففتگو با بیان اینکه فروش فولاد با ارز نیمایی به جایی نخواهد رسید و در نهایت منجر به تعطیلی کارخانجات فولادی خواهد شد، مطرح کرد: افزایش بی‌رویه قیمت حامل‌های انرژی برای این گروه از تولیدکنندگان، حجم بسیار زیادی از تولید را کاهش می‌دهد و در کنار آن، افزایش قیمت مواد اولیه و تجهیزات و هزینه‌های انسانی که همه با ارز آزاد حساب می‌شوند، فولادسازان را به سمت تعطیلی و توقف پیش خواهد برد.

وی با بیان اینکه با توجه به شرایط فعلی کشور به ویژه در بازار ارز، به نظر می‌رسد صادرات فولاد به نفع نوردکاران نیست، گفت: فروش داخلی محصولات برای تولیدکنندگان از لحاظ قیمتی و ضعیت بهتری را نسبت به صادرات دارد.

مدیر فروش کارخانه فولاد کرمان با اشاره به تزریق نقدینگی به بخش مسکن و تأثیر آن در بازار فولاد اظهار داشت: در این راستا، افزایش تقاضا در مسکن و فولاد، در بازار میلگرد نیز تأثیر مثبتی خواهد گذاشت اما ناگفته نماند مقدار مصرف میلگرد در ساختمان در مقایسه با سایر مواد و محصولات مورد نیاز ناچیز محسوب می‌شود به طوری که میزان درصد آن نمی‌تواند منجر به جهش زیاد قیمت‌ها در بازار شود.

صفوی با اشاره به اینکه بازار فولاد در حالت رکود به سر می‌برد، گفت: در سال گذشته واحدهای احیای مستقیم تولیدکننده آهن‌اسفنجی از سودآوری نسبتاً بالایی برخوردار بودند. با این وجود، تحولات بازار فولاد و محدودیت‌های مصرف برق فولادسازان باعث شد تا در خردادماه از حاشیه سود تولیدکنندگان آهن‌اسفنجی کاسته شود.

به گفته وی، نرخ بالای تورم در ایران و به دنبال آن، رکود در صنایع مصرف‌کننده فولاد با کاهش میزان تقاضا در داخل همراه خواهد بود که پس از هر رشد قیمتی ناشی از شوک دلار، باعث رکود در بازار داخلی فولاد خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *