تازه ترین آمارهای رسمی نشان می دهد:

رشد ۷.۴ درصدی تولید فولاد ایران در دو ماهه اول سال ۱۴۰۲/ جزئیات کامل تولید فولاد میانی، محصولات فولادی و آهن اسفنجی+ جدول

صنعت فولاد کشور دو ماهه نخست سال 1402 را با افزایش تولید فولاد میانی، مقاطع طویل و آهن اسفنجی سپری کرد. با این حال جریان تولید مقاطع تخت به دلیل افت تولید ورق‌های گرم کاهشی بود.

به گزارش فولادبان، براساس تازه ترین گزارش انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، تولید کل محصولات میانی زنجیره فولاد کشور در دو ماهه نخست سال جاری نسبت به سال گذشته ۷.۴ درصد رشد داشته است. در این میان، بیلت و بلوم ۱۲.۹ درصد بیشتر از سال پیش تولید شده و حجم تولید آن به ۳ میلیون و ۸۵۲ هزار تن افزایش یافته است.

تولید اسلب اما کاهشی بوده و در دو ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۰.۲ درصد اسلب کمتری در کشور تولید شده است. حجم تولید این محصول در فروردین و اردیبهشت امسال ۲ میلیون و ۴۶۷ هزار تن بود.

افزایش تولید مقاطع طویل و کاهش تولید مقاطع تخت

در همین حال، تولید کل محصولات فولادی کشور در ماه‌های فروردین و اردیبهشت سال ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۳.۶ درصد افزایش داشته و از ۳ میلیون و ۷۹۷ هزار تن در سال پیش به ۳ میلیون و ۹۳۲ هزار تن در سال جاری رشد کرده است.

در میان انواع محصولات فولادی تولید تیرآهن در دو ماه نخست امسال ۲۲.۶ درصد بیشتر از ماه‌های مذکور در سال گذشته بوده و در این ماه‌ها ۲۶۰ هزار تن تیرآهن در کشور تولید شده است. میلگرد نیز رشد ۶.۳ درصدی داشته و حجم تولید آن در این دو ماه به یک میلیون و ۷۶۴ هزار تن رسید. به طور کلی مقاطع طویل دو ماهه نخست سال ۱۴۰۲ را با رشد ۷.۸ درصدی نسبت به سال گذشته سپری کردند.

در مقابل اما تولید مقاطع تخت در این بازه زمانی از سال جاری نسبت به سال گذشته رشد منفی داشت. در فروردین و اردیبهشت سال ۱۴۰۲، ۱.۴ درصد ورق کمتری نسبت به سال ۱۴۰۱ تولید شد و حجم تولید انواع این محصول به یک میلیون و ۷۴۵ هزار تن رسید.

از سوی دیگر، رشد منفی انواع ورق در دو ماه نخست سال جاری تنها در ورق‌های گرم اتفاق افتاده بود و ورق‌های سرد و پوششدار ماه‌های یادشده را با جریان افزایشی تولید پشت سر گذاشتند.

افزایش تولید آهن اسفنجی

همچنین در ماه‌های فروردین و اردیبهشت سال ۱۴۰۲ تولید آهن اسفنجی نسبت به دو ماه نخست سال ۱۴۰۱، ۲.۸ درصد افزایش یافت و در این بازه زمانی ۶ میلیون و ۷۲۳ هزار تن آهن اسفنجی در کشور تولید شد.

ناهمخوانی میزان رشد تولید در آهن اسفنجی و فولاد میانی نشان دهنده عدم توازن در این دو حلقه است و از تشدید کمبود آهن اسفنجی در سال جاری حکایت دارد.

در جدول زیر جزئیات آمار تولید فولاد کشور در دو ماهه سال ۱۴۰۲ و مقایسه آن را با سال پیش مشاهده می‌کنید:

رشد ۷.۴ درصدی تولید فولاد ایران در دو ماهه اول سال ۱۴۰۲/ جزئیات کامل تولید فولاد میانی، محصولات فولادی و آهن اسفنجی+ جدول اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *