گزارش فولادبان از شماره جدید نشریه متال بولتن؛

قیمت زغال سنگ کک در بازار دریایی چین ریخت/ فعالان بازار چه تحلیلی از آینده دارند؟

تازه ترین گزارش‌ از بازار جهانی فولاد از زوند نزولی قیمت زغال سنگ کک در بازار دریایی چین حکایت دارد.

به گزارش خبرنگار فولادبان، براساس جدیدترین شماره نشریه متال بولتن، روند صعودی قیمت زغال سنگ کک متالوژی در بازار دریایی با شیوه معاملاتی فوب استرالیا تداوم یافت. البته به دلیل زیرساخت‌های ضعیف تقاضا این رشد کافی نبود.

در این راستا، خبر یک معامله در بازار اسپات شنیده شد به طوری که یک تاجر 50 هزار تن زغال سنگ با تحویل 11 تا 20 ژوئن (21 تا 30 خرداد ماه 1402) را با قیمت 246 دلار به ازای هر تن cfr هند به یک فولادسازی بزرگ هندی فروخت. این قیمت با شیوه معاملاتی فوب استرالیا حدود 233.15 دلار به ازای هر تن خواهد بود و هزینه حمل‌ونقل بین 12.85 تا 13.5 دلار خواهد بود.

در ادامه خبر این معامله، فعالان بازار متعجب ماندند، زیرا انتظار تداوم روند صعودی قیمت با کاهش تقاضا در بازار اسپات را نداشتند. یک تاجر در بازار سنگاپور در این باره بیان کرد: برای حمایت از رشد قیمت‌ها، تقاضا در بازار اسپات به خصوص تقاضا در بازار نهایی کاهش یافته است.

با این حال، برخی فعالان بازار تاکید داشتند که با وجود قیمت معاملات جدید، پیش‌بینی می‌کنند قیمت‌ها در بازار اسپات ثابت بمانند. آنان باور دارند که قیمت زغال سنگ در بازار اسپات و شیوه معاملاتی فوب استرالیا، 225 تا 230 دلار به ازای هر تن است.

همچنین شنیده شده است که یک فولادسازی بزرگی در هند اخیرا سفارشات تحویل ماه ژوئن خود را ثبت کرده است. البته برخی خریداران دیگر چشم‌انداز بدبینانه داشتند. یک تاجر در بازار بین‌الملل اظهار داشت: خریداران سفارشات تحویل ماه ژوئن را تکمیل کرده‌اند و درحال حاضر به دنبال محصول با تحویل ماه زوئیه هستند. البته ما در بازار شاهد محدودیت عرضه نظیر عملیات تعمیر {در یک معدن اصلی استرالیا} هستیم و از آن‌جایی که خریداران به دنبال خرید محصول هستند، قیمت‌ها به کمتر از 225 دلار به ازای هز تن کاهش نخواهد یافت.

در همین حال، در چین، باوجودی که خریداران به محموله‌های دریایی زغال سنگ تمایل نشان دادند و قیمت محصولات نهایی فولاد در بازار داخلی چین صعودی هستند، قیمت زغال سنگ کک این کشور در روندی نزولی قرار گرفت.

یک تاجر زغال سنگ چینی خاطرنشان کرد: در هر زمان امکان دارد قیمت زغال سنگ کک در بازار داخلی نزولی شود. تقاضا کافی نیست و کارخانه‌ها تنها به میزان موردنیاز محصول خریداری می‌کنند. با قیمت‌های کنونی زغال سنگ دریایی، خرید محموله زغال سنگ دشوار است.

براساس ارزیابی فست‌مارکتز، قیمت زغال سنگ کک با احتساب 13 درصد مالیات بر ارزش افزوده، بازار اسپات داخلی چین، مبدا شانشی، تحویل تانگ‌شان در بازه یک هزار و 500 یوآن تا یک هزار و 820 یوآن (211 تا 256 دلار) به ازای هر تن محاسبه شد. این بازه قیمتی حاکی از افت 10 تا 40 یوآنی نسبت به هفته قبل است. این محصول در هفته گذشته در بازه قیمتی بین یک هزار و 510 یوآن تا یک هزار و 860 یوآن معامله می‌شد.

شاخص قیمت زغال سنگ کک به شرح ذیل است:

زغال سنگ کک پرمیوم، CFR (DBCT): معادل 228.24 دلار به ازای هر تن، 3.07 دلار به ازای هر تن افزایش یافت.

زغال سنگ کک پرمیوم، CFR جینگ‌تانگ: معادل 208.55 دلار به ازای هر تن، 0.60 دلار به ازای هر تن کاهش یافت.

زغال سنگ کک سخت، CFR (DBCT): معادل 202.25 دلار به ازای هر تن، 1.58 دلار به ازای هر تن افزایش یافت.

زغال سنگ کک سخت، CFR جینگ‌تانگ: معادل 186 دلار به ازای هر تن، نسبت به قبل ثابت باقی ماند

بورس کالای دالیان

همچنین پر معامله ترین قرارداد فیوچرز ماه سپتامبر برای زغال سنگ کک با قیمت یک هزار و 261.5  یوآن به ازای هر تن منعقد شد که این نرخ در مقایسه با قیمت توافقی روز قبل حاکی از کاهش 14.5 یوآنی است. نرخ معامله این محصول در این مدت یک هزار و 276 یوآن به ازای هر تن گزارش شده بود.

در همین حال، پرمعامله‌ترین قرارداد ماه سپتامبر برای زغال کک با قیمت یک هزار و 992 یوآن به ازای هر تن انجام شد که این نرخ در مقایسه با قبل، 0.5 یوآن افزایش را نشان می‌دهد. این محصول در این مدت با قیمت یک هزار و 991.5 یوآن به ازای هر تن معامله می‌شد.

 

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *