نماینده پیشین ایران در اوپک تحلیل کرد:

ازسرگیری روابط ایران و عربستان به انسجام بیشتر اوپک کمک می‌کند

نماینده پیشین ایران در اوپک گفت: از سرگیری دوباره روابط ایران و عربستان باعث انسجام و همبستگی بیشتر اوپک خواهد شد.

به گزارش فولادبان، محمدعلی خطیبی با بیان اینکه در حال حاضر ایران و عربستان دو کشور بزرگ تولید کننده نفت در اوپک هستند، اظهارداشت: اوپک در سایه این هم افزایی قادر خواهد بود نقش موثرتری در ثبات بازار نفت داشته باشد.

وی همچنین گفت: اختلاف اعضا این انسجام را خدشه دار و سازمان اوپک را دچار دو دستگی یا چند دستگی می‌کند که این موضوع در تصمیمات اوپک بی‌تاثیر نیست.

نماینده پیشین ایران در اوپک افزود: میادین مشترک نفتی بین کشورها اغلب یک مسئله دیپلماتیک است و قدم‌های ابتدای بایستی توسط وزارت‌های امور خارجه کشورها برداشته شودو در مراحل بعدی تیم‌های فنی باید امورات مربوطه را پیگیری کنند.

وی تصریح کرد: وقتی روابط سیاسی بین کشورها وجود نداشته باشد چنین کارهایی دچار وقفه خواهد شد، بنابراین از سرگیری دوباره روابط ایران و عربستان باعث خواهد شد مسائل مربوط به میادین مشترک نفتی بین دو کشور مورد پیگیری بیشتری قرار گیرد.

خطیبی اظهارداشت: کسانی که به دنبال امنیت، آرامش و ثبات در منطقه هستند، از سرگیری دوباره روابط ایران و عربستان استقبال خواهند کرد.

وی عنوان کرد: همکاری و هم افزایی هرچه بیشتر کشورهای حوزه خلیج فارس می‌تواند به فضای اقتصادی در منطقه کمک شایان توجهی کند؛ حتی کسانی که می‌خواهند در منطقه سرمایه‌گذاری کنند و از سرمایه‌گذاری خود سود ببرند.

نماینده پیشین ایران در اوپک یادآورشد: کشورهایی که مایلند در این منطقه تسلیحات بیشتری فروخته شود، این کشورها به دنبال جنگ افروزی و تنش هستند و از برقراری دوباره روابط ایران و عربستان خیلی راضی و خشنود نبوده و نخواهند بود.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *