گزارش فولادبان از معاملات «پشت خطی»؛

تحلیل روزانه بازار آهن چهارشنبه 27 اردیبهشت؛ لرزه بر بازار فولاد ترکیه/ بیلت و اسلب ایران همچنان پر تقاضاست

تازه ترین گزارش‌ها از بازار فولاد نشان می دهد بیلت و اسلب ایران در بازار جهانی همچنان پرتقاضاست

به گزارش خبرنگار فولادبان، دلار امروز با نرخ 50 هزار و 200 تومان در بازار عرضه شد که این نرخ نسبت به آخرین روز معاملاتی هفته گذشته کاهش نسبی را نشان می‌دهد. این روند بازار ارز باعث کاهش قیمت برخی مقاطع فولادی در بازار شده است.

در عین حال، نگاهی به بازار جهانی فولاد حاکی از آن است که در روزهای اخیر قیمت اسلب منطقه CIS بیش از 30 دلار کاهش یافته که این وضعیت ناشی از افزایش عرضه در بازارهای جهانی است، این در حالی است که بیلت و اسلب ایران هنوز تغییر قیمت نداشتند اما در این منطقه روند نزولی را طی می‌کنند.  آمارها نشان می‌دهد هر تن اسلب صادراتی ایران فوب خلیج فارس بدون تغییر، با قیمت 480 دلار در هر تن و بیلت صادراتی ایران نیز بدون تغییر، با نرخ میانگین 469 دلار مبادله شد. علاوه بر این، بیلت صادراتی منطقه CIS بدون تغییر، با نرخ 524 دلار به ازای هر تن مبادله شد در حالی که اسلب صادراتی این منطقه با افت 20 دلاری، به قیمت 540 دلار در هر تن به فروش رسید.

از سوی دیگر، یکی از مهمترین وقایع سیاسی منطقه انتخابات ترکیه بود که این موضوع بر بازار فولاد این کشور و منطقه CIS نیز تاثیر داشت. بررسی‌ها نشان می‌دهد یک کارخانه فولادی در منطقه اسکندرون یک محموله شامل 19 هزار تن قراضه با قیمت 374 دلار به ازای هر تن cfr از دریای بالتیک خریداری کردند.

همچنین یک کارخانه در منطقه ازمیر یک محموله  شامل 372 دلار به ازای هر تن cfr از دریای بالتیک خریداری کرد، این درحالی است که در طول هفته گذشته، کارخانه‌های این کشور 9 محموله قراضه آمریکایی و اروپایی را در بازه 375 تا 377 و 369 تا 371 دلار به ازای هر تن cfr خریداری کردند. به نظر می‌رسد افزایش میزان تقاضا فولادسازان ترکیه ناشی از کاهش ارزش لیر در آستانه انتخابات بود.

در همین راستا، با توجه به اینکه تاجران درحال افزایش ذخایر محصول خود با پیش‌بینی سقوط نرخ ارز پس از انتخابات هستند، تقاضای محصولات تخت فولادی در بازار داخلی ترکیه نیز افزایش یافته است که همین مساله منجر به رشد قیمت محصولات تخت خواهد شد. کارخانه‌های ترکیه قراضه را با ارز دلاری خریداری می‌کنند و در بازار داخلی با لیر به فروش می‌رسانند. بنابراین کاهش نرخ ارز به افزایش قیمت محصولات تخت فولادی در بازار داخلی منجر می‌شود.

در عین حال، بزرگترین فولادساز چین یعنی شرکت بائو استیل اعلام کرده برای سرمایه‌گذاری در زمینه‌های فولاد، سنگ‌آهن و زغال‌سنگ در استرالیا با دولت این کشور وارد مذاکره شده است. علاوه بر این، قرار است چین در زمینه‌هایی نظیر تولید آهن اسفنجی و تولید انرژی با استرالیا همکاری‌های خود را گسترش دهد. بائو استیل، بزرگترین فولادساز چینی است که با تولید ۱۱۹.۹۵ میلیون تن فولاد در سال، اولین شرکت تولیدکننده فولاد جهان به‌شمار می‌آید.

آخرین وضعیت بازار آهن چه خبر؟

بررسی  بازار آهن در روز چهارشنبه نشان می دهد مروز قیمت میلگرد در اکثر شرکت‌ها افزایش داشته است در شش شرکت از ۱۰۰ تا ۸۰۰ تومان افزایش داشته است.

در همین حال، در بازار محصولات نبشی و ناودانی، قیمت محصولات اکثر شرکت‌ها بدون تغییر اعلام شد. البته در این بازار قیمت محصولات دو شرکت کاهش ۱۰۰ تومانی را تجربه کرد.

همچنن در بازار تیرآهن در بخش کیلویی قیمت محصولات ثابت باقی ماند، ضمن اینکه در این بازار در بخش شاخه ای کاهش  قیمت مشاهده می‌شود.

علاوه بر این، در بازار پروفیل شاهد ثبات قیمتی محصولات اکثر شرکت‌ها هستیم .

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *