مدیر کل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت به فولادبان اعلام کرد:

پشت پرده نامه نگاری فولادی صمت با بورس کالا/ خرید مواد اولیه منوط به عرضه و فروش کالا در بورس کالا است

مدیر کل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت گفت: بنا بر اختیاراتی که بورس کالا دارد و به دلیل تقاضای بالا و گذاشتن سقف آزاد از سوی بورس کالا برای خرید، معاملات را ابطال نشد.

سیف اله امیری در گفتگو با فولادبان با اشاره به اینکه علی‌رغم خواسته وزارت صمت برای ابطال معاملات روز دوشنبه آهن اسفنجی در بورس کالا، متاسفانه این معامله ابطال نشد، گفت: بنا بر اختیاراتی که بورس کالا دارد و به دلیل تقاضای بالا و گذاشتن سقف آزاد از سوی بورس کالا برای خرید، معاملات را ابطال نکردند.

وی افزود: براساس قانون، هر کسی که در بورس کالا، کالا عرضه کند و فروش داشته باشد و میزان فروش، ضربدر 1.2 درصد می‌شود و به آن میزان مواد اولیه می‌گیرد. به عنوان مثال، کسی که خریدار آهن اسفنجی است، باید شمش در بورس کالا عرضه کند و کسی که خریدار شمش است، باید میلگرد در بورس کالا عرضه نماید.

مدیر کل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت تاکید کرد: در صورت عدم فروش کالای عرضه شده در بورس کالا، تولید کننده می تواند از طریق رینگ صادراتی اقدام به فروش کالای خود کند.

سیف اله امیری در پایان اظهارداشت: با این منطق، وزارت صمت در جهت تنظیم بازار و مدیریت قیمت‌ها گام بر می دارد.

پیش از این، مدیر کل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت در نامه ای با انتقاد از خلاف رویه بورس کالا خواستار ابطال معاملات روز دوشنبه هفته جاری آهن اسفنجی در این بورس شده بود. در این نامه آمده بود: پیرو نامه های شماره ۱۲۱۶۱۲ مورخ ۱۴۰۲/۰۲/۰۴و شماره ۱۱۲۶۳۶۹۰مورخ ۱۴۰۱/۱۲/۰۸ و شماره ۱۸۶۷۲ مورخ ۱۴۰۲/۰۱/۱۹ در خصوص سهمیه خرید شرکت‌های تولید کننده و با عنایت به تصمیمات متخذه در کارگروه مدیریت بازار کالاهای پایه، مقرر گردیده بود که صرفا شرکت‌های پیوست آخرین نامه ارسالی به مورخ ۱۹ فروردین امسال به شماره ۱۸۶۷۲، سامانه بهین یاب مجاز به خرید آهن اسفنجی مورد نیاز در سقف تعیین شده باشند. علیرغم تصمیمات متخذه در کارگروه و اعلام لیست خریداران آهن اسفنجی از سوی وزارت متبوع، بورس کالا بدون در نظر گرفتن تصمیمات صورت گرفته به فروش آهن اسفنجی در بورس کالا خارج از سازوکارهای تعیین شده اقدام نموده که سبب افزایش قیمت گردیده است، لذا با توجه به عدم رعایت توافقات صورت گرفته توسط بورس کالا درخواست می گردد عرضه آهن اسفنجی صورت پذیرفته در تاریخ ۴ اردیبهشت ماه جاری ابطال گردد.

با وجود این نامه نگاری، بورس کالا زیر بار ابطال معاملات آهن اسفنجی در این بورس نرفته است.

خبرنگار فولادبان می نویسد: در معاملات روز دوشنبه بورس کالا ۱۰۵ هزار تن آهن اسفنجی به تابلوی معاملات راه یافت و ۳۰۵ هزار و ۴۰۰ تن تقاضا برای آن وجود داشت. در این راستا، قیمت میانگین موزون ثبت شده برای این محصول ۱۲۴ هزار و ۷۵ ریال بود.

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *