گزارش فولادبان از معاملات «پشت خطی»؛

تحلیل روزانه بازار آهن یکشنبه 5 فروردین؛ آغاز به کار دلار در کانال ۵۰هزار تومان/ تقاضای جهانی فولاد تقویت شد

در حالی که سخنگوی دولت و مقامات بانک مرکزی اعلام کردند افزایش منابع ارزی زیادی داشتیم اما قیمت دلار نسبت به آخرین روز معاملاتی بازار رشد سه هزار تومانی داشته که بر بازارهای دیگر نیز اثر می‌گذارد.

به گزارش خبرنگار فولادبان .دلار امروز با قیمت ۵۱ هزار تومان در اولین روز معاملاتی سال عرضه شد که کاهش استقبال از این نرخ آن را به ۵۰ هزار تومان رساند. بازار فولاد ایران نیز به تبعیت از این نوسان قیمت دلار از اعلام نرخ خودداری کردند و این موضوع باعث رکود در این بخش شده است.
البته بر خلاف ایران در بخش تقاضای فولاد جهانی تقویت نیز مشاهده می‌شود که دلیل اصلی آن مربوط به سیاست های تولید فولاد در سرزمین چشم بادامی‌ها است. با وجود تاکید مقامات چین در لزوم کاهش تولید فولاد این کشور در سال 2023 برای سومین سال متوالی، آمار نشان از جهش قابل توجه تولید و رشد مطلوب تقاضای فولاد این کشور دارد. در چین طی دو ماه تولید فولاد ۵.۶ درصد رشد داشته و به ۱۶۹ میلیون تن رسیده است. این در حالی است که موجودی انبارها نزولی بوده و سنگ آهن، شمش فولاد و ورق گرم ، هر 3 محصول شاهد تداوم روند نزولی موجودی هستند که سیگنال تقاضای بسیار قوی دارد. وضعیت مطلوب اقتصاد چین در سال 2023 مانع تاثیرپذیری کامودیتیها از بحران بانکی آمریکا و اروپا شده و خبر خوبی برای فعالان حوزه معدن و صنایع معدنی است.
چین البته به دنبال توسعه روابط خود با کشورهای بیشتر است. برقراری ارتباط دو کشور ایران و عربستان به میزبانی چین انجام شد و در این بین فولاد یکی از موارد مذاکره بود. از سوی دیگر ایران باید به دنبال بازارهای صادراتی بیشتر برای بخش فولاد باشد، به این دلیل که هنوز خبری از نهضت ملی مسکن نیست و با توجه به تامین مالی زیاد در این زمینه بعید است اتفاق خاصی بیفتد و تقاضای داخلی را تقویت کند.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *