در گفتگو با فولادبان مطرح شد؛ 

چالش‌های حوزه معدن از زبان یک کارشناس/ در اکتشافات به مشکل سخت‌افزاری برخورد کردیم

یک کارشناس معدنی می گوید: با وجود نیروی انسانی متخصص، فضای اکتشاف و وجود مجموعه‌هایی با بودجه کافی، کار اکتشاف آغاز شد اما در گام بعد به مشکل سخت‌افزاری برخورد کردیم

آیدین زینال‌زاده در گفتگو با فولادبان در رابطه با چالش‌های حوزه معدن اظهار کرد: یکی از مشکلات حوزه معدن در بحث اکتشاف، این است که متولی این امر در کشور مشخص نیست. زمانی حوزه اکتشاف از وزارت معادن و فلزات جدا شد و سازمان زمین‌شناسی متولی اکتشاف شد که عنوان آن به سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور تغییر کرد.

وی گفت: انتظار می‌رفت این سازمان اطلاعات پایه زمین‌شناسی را با سرعت و دقت قابل قبول تهیه کند و در اختیار همه قرار دهد اما این اتفاق نیفتاد و چون در حوزه اکتشاف ضعف وجود داشت، ایمیدرو، شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران، شرکت مس و امثال آن هر یک جداگانه اکتشافاتی انجام دادند. در نهایت پروسه اکتشاف مواد معدنی بین سازمان‌های مختلف پخش شد و شرکت‌های دولتی و غیر دولتی به آن پرداختند.

این کارشناس حوزه معادن گفت: گره ایجاد شده به ویژه پس از پهنه‌بندی‌ها این بود که برخی اکتشافات تکرار می‌شد. از سوی دیگر، با وجود نیروی انسانی متخصص، فضای اکتشاف و وجود مجموعه‌هایی با بودجه کافی، کار اکتشاف آغاز شد اما در گام بعد به مشکل سخت‌افزاری برخورد کردیم و متوجه شدیم در همه حوزه‌های اکتشاف نظیر ژئوفیزیک و آنالیز نمونه‌ها ضعف وجود دارد.

زینال‌زاده در پایان یادآور شد: البته نمونه‌ها برای برخی از آنالیزها به خارج از کشور منتقل می‌شد که متأسفانه تحریم‌ها بر آن اثر گذاشت و متوقف شد.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *